Οι καλύτερες τροφές για την άμεση ανακούφιση από τη δυσκοιλιότητα

0
trofes-voithoun-dyskoiliotita

Οι καλύτερες τροφές για την άμεση ανακούφιση από τη δυσκοιλιότητα

Η δυσκοιλιότητα είναι ένα πολύ κοινό πρόβλημα που συνήθως προκύπτει από τη διατροφή και τον τρόπο ζωής των ανθρώπων. Η κατανάλωση ορισμένων τροφίμων μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση της συχνότητας των κινήσεων του εντέρου.

Ιατρικά δυσκοιλιότητα ορίζεται η μειωμένη κινητικότητα του εντέρου ή η δυσκολία να περάσουν τα κόπρανα μέσα τους.

 

Τα άτομα που έχουν δυσκοιλιότητα μπορεί να έχουν:

  • Σκληρά, στεγνά και άμορφα κόπρανα.
  • Κόπρανα που μοιάζουν με μικρές πέτρες.
  • Πόνο και δυσφορία κατά τη διάρκεια των κινήσεων του εντέρου.
  • Αίσθημα αδυναμίας να αδειάσει πλήρως το έντερο.
  • Απώλεια όρεξης λόγο συνεχούς αίσθησης πληρότητας.
  • Πρήξιμο στην κοιλιά.
  • Μπορεί επίσης να υπάρχει λίγο αίμα στο χαρτί αφού σκουπιστείτε.

Οι συνήθειες του εντέρου κάθε ατόμου είναι διαφορετικές, όμως οι άνθρωποι που έχουν δυσκοιλιότητα συνήθως έχουν λιγότερες από 3 κενώσεις την εβδομάδα.

Η δυσκοιλιότητα είναι πολύ συνηθισμένη. Περίπου 16 στα 100 άτομα εμφανίζουν συμπτώματα.

Ο κίνδυνος δυσκοιλιότητας αυξάνεται σημαντικά με την ηλικία. 33 στα 100 άτομα άνω των 60 έχουν δυσκοιλιότητα.

 

Δείτε παρακάτω 14 τρόφιμα που μπορούν να διευκολύνουν στις κινήσεις του εντέρου.

Τα έντερα του καθενός ανταποκρίνονται στα τρόφιμα με διαφορετικό τρόπο. Τα ακόλουθα τρόφιμα όμως μπορούν να βοηθήσουν στην ανακούφιση της δυσκοιλιότητας:

 

  1. Νερό

Η αφυδάτωση είναι μια πολύ συνηθισμένη αιτία δυσκοιλιότητας και η κατανάλωση άφθονου νερού μπορεί συχνά να βοηθήσει στη διευκόλυνση και την επίλυση των συμπτωμάτων.

Όταν ένα άτομο αφυδατωθεί, το έντερο δεν μπορεί να απορροφήσει νερό για τα κόπρανα και έτσι ως αποτέλεσμα τα κόπρανα γίνονται σκληρά, ξηρά και άμορφα, κάτι που επιδεινώνει τη δυσκοιλιότητα.

 

  1. Γιαούρτι και κεφίρ

Πολλά γαλακτοκομικά προϊόντα όπως το γιαούρτι και το κεφίρ περιέχουν μικροοργανισμούς γνωστούς ως προβιοτικά.

Τα προβιοτικά είναι καλά βακτήρια που μπορεί να βοηθήσουν στη βελτίωση της υγείας των εντέρων και να μαλακώσουν τα κόπρανα.

Σε μια μελέτη του 2014 οι ερευνητές έδειξαν ότι ένα γιαούρτι με προβιοτικά βοηθά στη θεραπεία της δυσκοιλιότητας. Η έρευνα έδειξε ότι η κατανάλωση 180 γραμμαρίων γιαουρτιού κάθε πρωί για 2 εβδομάδες συντομεύει το χρόνο που χρειάζονται τα απόβλητα να περάσουν από τα έντερα σε άτομα με χρόνια δυσκοιλιότητα.

 

  1. Όσπρια

Τα περισσότερα όσπρια όπως φασόλια, φακές, ρεβίθια και μπιζέλια έχουν πολύ μεγάλη περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, ένα θρεπτικό συστατικό που βοηθά στην καλή πέψη και μειώνει τη δυσκοιλιότητα.

Μια μελέτη του 2017 διαπίστωσε ότι 100 γραμμάρια οσπρίων παρέχουν το 26% της ημερήσιας πρόσληψης ινών που συνίσταται.

Μια μερίδα 100 γραμμαρίων επίσης περιέχει σημαντικές ποσότητες άλλων θρεπτικών συστατικών που βοηθούν στη μείωση της δυσκοιλιότητας όπως το κάλιο, το φυλλικό οξύ, ο ψευδάργυρος και η Βιταμίνη Β6.

 

  1. Διαυγείς σούπες

Οι διαυγείς σούπες είναι θρεπτικές και εύπεπτες. Προσθέτουν επίσης υγρασία στα στεγνά κόπρανα τα οποία έτσι μαλακώνουν.

Τα ζεστά και υγρά τρόφιμα είναι επίσης γενικά πιο εύπεπτα.

 

  1. Δαμάσκηνα

Τα δαμάσκηνα και ο χυμός δαμάσκηνου είναι μια δοκιμασμένη θεραπεία για τη δυσκοιλιότητα στα περισσότερα μέρη του κόσμου.

Τα δαμάσκηνα περιέχουν πολλές ίνες που όπως αναφέραμε και πιο πάνω διευκολύνουν και επιταχύνουν τις κινήσεις του εντέρου. Τα δαμάσκηνα περιέχουν επίσης σορβιτόλη και φαινολικές ενώσεις που έχουν γαστρεντερικά οφέλη.

Μια ανασκόπηση που έγινε το 2014 έδειξε ότι η κατανάλωση δαμάσκηνων μπορεί να αυξήσει τη συχνότητα των κινήσεων του εντέρου και βελτιώνει τη δομή των κοπράνων στα άτομα με δυσκοιλιότητα.

Στις περισσότερες μελέτες έχει αποδειχτεί η κατανάλωση 100 γραμμαρίων δαμάσκηνων (10 δαμάσκηνα) βοηθούν σημαντικά στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας.

 

  1. Πίτουρο σίτου

Το πίτουρο σιταριού είναι ακόμα ένα δημοφιλές σπιτικό φάρμακο για τη δυσκοιλιότητα. Είναι πλούσιο σε αδιάλυτες ίνες που μπορούν να επιταχύνουν τη ροή των υλικών μέσω των εντέρων.

Μια μελέτη του 2013 διαπίστωσε ότι η κατανάλωση δημητριακών πρωινού με περιεκτικότητα σε πίτουρο σίτου καθημερινά για 2 εβδομάδες, βελτιώνει τη λειτουργία του εντέρου και μειώνει τη δυσκοιλιότητα σε υγιείς ανθρώπους που συνήθως δεν τρώνε πολλές ίνες.

 

  1. Μπρόκολο

Το μπρόκολο περιέχει σουλφοραφάνη, μια ουσία που μπορεί να προστατεύσει το έντερο και να διευκολύνει την πέψη.

Η σουλφοραφάνη μπορεί επίσης να βοηθήσει στην πρόληψη της υπερανάπτυξης ορισμένων εντερικών μικροοργανισμών που μπορούν να βοηθήσουν στην υγιή πέψη.

Σε μια μελέτη του 2017 υγιείς άνθρωποι έτρωγαν 20 γραμμάρια μπρόκολο κάθε μέρα για 4 εβδομάδες. Αποδείχτηκε ότι είχαν λιγότερα συμπτώματα δυσκοιλιότητας και ταχύτερες κινήσεις του εντέρου.

 

  1. Μήλα και αχλάδια

Τα μήλα και τα αχλάδια περιέχουν αρκετές ενώσεις που βελτιώνουν την πέψη, συμπεριλαμβανομένων των ινών, της σορβιτόλης και της φρουκτόζης.

Αυτά τα φρούτα έχουν επίσης μεγάλη περιεκτικότητα σε νερό το οποίο βοηθά στην ανακούφιση της πέψης και την πρόληψη της δυσκοιλιότητας.

Για να ωφεληθείτε περισσότερο, φάτε τα μήλα και τα αχλάδια ολόκληρα και χωρίς να τα ξεφλουδίσετε.

 

  1. Σταφύλια

Τα σταφύλια έχουν υψηλή αναλογία φλούδας και σάρκας που σημαίνει ότι είναι πλούσια σε φυτικές ίνες και περιέχουν επίσης πολύ νερό.

Για να ελαττώσετε τη δυσκοιλιότητα καταναλώνετε καθημερινά 2 χούφτες σταφύλια.

 

  1. Ακτινίδια

Κατά μέσο όρο, 100 γραμμάρια ακτινίδια περιέχουν περίπου 2 με 3 γραμμάρια ινών, τα οποία μπορούν να προσθέσουν όγκο στα κόπρανα και να επιταχύνουν την εντερική ροή.

Τα ακτινίδια περιέχουν επίσης ακτινιδίνη, ένα ένζυμο που προάγει την κίνηση στην ανώτερη γαστρεντερική οδό και διάφορα φυτοχημικά που παίζουν σημαντικό ρόλο στη βελτίωση της πέψης.

 

  1. Βατόμουρα και σμέουρα

Τα βατόμουρα και τα σμέουρα είναι πλούσια σε φυτικές ίνες και νερό. Δοκιμάστε να τρώτε 2 χούφτες πλυμένα βατόμουρα ή σμέουρα την ημέρα.

 

  1. Ψωμί ολικής άλεσης, δημητριακά και ζυμαρικά.

Τα προϊόντα ολικής άλεσης είναι μια εξαιρετική πηγή αδιάλυτων ινών, οι  οποίες προσθέτουν βάρος στα κόπρανα και επιταχύνουν τη ροή των υλικών μέσα στα έντερα.

Για να αποκτήσετε τα περισσότερα θρεπτικά συστατικά από τα προϊόντα ολικής άλεσης τα τρώτε ωμά ή ελαφρώς μαγειρεμένα.

Τα ψωμιά ολικής άλεσης από σιτάρι και δημητριακά που περιέχουν επίσης καρύδια και σπόρους περιέχουν ακόμα περισσότερες ίνες σε κάθε μερίδα.

 

  1. Έλαιο ελιάς και λιναρόσπορου

Το ελαιόλαδο και το έλαιο λιναρόσπορου έχουν ένα ήπιο καθαρτικό αποτέλεσμα, το οποίο μπορεί να διευκολύνει τη ροή των τροφίμων μέσω των εντέρων και ανακουφίζει από τη δυσκοιλιότητα.

Αυτά τα έλαια περιέχουν επίσης ενώσεις που βελτιώνουν την πέψη και έχουν αντιοξειδωτικές, αντιβακτηριακές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες.

Μια μελέτη του 2015 διαπίστωσε ότι το ελαιόλαδο και το έλαιο λιναρόσπορου βοηθούν στην ανακούφιση της δυσκοιλιότητας σε άτομα που υποβάλλονται σε αιμοκάθαρση.

 

  1. Ξινολάχανο

Το ξινολάχανο περιέχει προβιοτικά βακτήρια που μπορούν να βοηθήσουν στη βελτίωση της πέψης και τη μείωση της δυσκοιλιότητας.

Τα προβιοτικά μπορούν επίσης να ενισχύσουν την ανοσοποιητική λειτουργία και την πέψη της λακτόζης. Μια μελέτη του 2016 διαπίστωσε ότι 2 κουταλιές της σούπας λάχανο τουρσί περιέχουν την ίδια ποσότητα βακτηρίων με τα προβιοτικά συμπληρώματα.

 

Αιτίες δυσκοιλιότητας

Πολλές παθήσεις αλλά και ο τρόπος ζωής μας μπορούν να προκαλέσει δυσκοιλιότητα. Οι κακές διατροφικές συνήθειες όπως αυτές που περιλαμβάνουν πολύ λίγες ίνες, θέτουν ένα άτομο σε μεγάλο κίνδυνο δυσκοιλιότητας.

Άλλα θέματα που μπορούν να προκαλέσουν δυσκοιλιότητα είναι:

  • Στρες
  • Αφυδάτωση
  • Δεν πηγαίνετε στη τουαλέτα όταν πρέπει
  • Ταξίδια
  • Διατροφικές αλλαγές
  • Έλλειψη άσκησης

 

Ορισμένα φάρμακα και συμπληρώματα διατροφής μπορεί επίσης να προκαλέσουν δυσκοιλιότητα, όπως:

  • Οπιοειδή
  • Αντιφλεγμονώδη
  • Αντισταμινικά
  • Αντιόξινα
  • Αντιψυχωσικά
  • Συμπληρώματα ασβεστίου
  • Συμπληρώματα σιδήρου
  • Αντισπασμωδικά
  • Διουρητικά

Η δυσκοιλιότητα μπορεί να διαρκέσει λίγες ημέρες ή εβδομάδες, ή μπορεί να είναι χρόνια και να διαρκέσει για μήνες.

 

Οι ιατρικές καταστάσεις που μπορεί να προκαλέσουν δυσκοιλιότητα περιλαμβάνουν:

  • Σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου
  • Εγκυμοσύνη και γέννα
  • Κοιλιοκάκη
  • Διαβήτης
  • Υπερασβεστιαιμία και υπασβεστιαιμία
  • Παθήσεις του θυρεοειδή
  • Εντερικούς όγκους
  • Ορθική πρόπτωση
  • Πρωκτικές σχισμές
  • Άγχος και κατάθλιψη
  • Ασθένεια Chagas
  • Νόσος του Πάρκινσον
  • Άνοια
  • Πολλαπλή σκλήρυνση
  • Εγκεφαλικό
  • Τραυματισμός ή νόσους του νωτιαίου μυελού

 

Θεραπευτική αγωγή

Εάν οι αλλαγές στη διατροφή ή στον τρόπο ζωής δεν αρκούν για να διευκολύνουν τα συμπτώματα ενός ατόμου, ένας γιατρός ή ένας φαρμακοποιός μπορεί να συστήσει καθαρτικά.

Ορισμένα φυσικά καθαρτικά περιλαμβάνουν:

  • Καστορέλαιο
  • Τσάνα σεννά
  • αλόη
  • συμπληρώματα κιτρικού μαγνησίου

Εάν οι θεραπείες στο σπίτι δεν σας ανακουφίσουν από τη δυσκοιλιότητα, επισκεφτείτε έναν γιατρό ή διαιτολόγο για να συζητήσετε άλλες θεραπευτικές επιλογές και διαιτητικές αλλαγές.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here