Ιατρικές Πληροφορίες
  

Πόνος στη μέση

Ο πόνος στη μέση είναι κάτι που αντιμετωπίζουν εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο.  Οκτώ στους δέκα ενηλίκους θα πονέσουν κάποια στιγμή της ζωής τους στη μέση, θα εκδηλώσουν δηλαδή οσφυαλγία. Πιο ευάλωτοι είναι οι παχύσαρκοι και όσοι κάνουν βαριές εργασίες, αλλά η οσφυαλγία παρουσιάζεται ακόμη και σε λεπτούς ή γυμνασμένους ανθρώπους.
 
 
 
Ο πόνος χαμηλά στη μέση μπορεί να εμφανιστεί ξαφνικά, στις περισσότερες περιπτώσεις αυτό συμβαίνει επειδή η μέση σας δεν έχει ασκηθεί και οι κινήσεις σας είναι άπειρες.
 
 
 
Οι περισσότεροι πόνοι χαμηλά στη μέση δεν είναι επικίνδυνοι και θα εξαφανιστούν.
 
 
 
Η μέση σας είναι πολύ δυνατή, στην πραγματικότητα η σπονδυλική στήλη είναι ένα από τα πιο δυνατά μέρη του σώματος. Μόνο μερικές περιπτώσεις είναι ανησυχητικές και λέγονται "σημαίες κινδύνου". Έτσι, ακόμα και αν έχετε βιώσει πόνο και οι κινήσεις σας όταν σκύβετε ή πιάνετε ή σηκώνετε  πράγματα ψηλά είναι περιορισμένες, η πιο συνηθισμένη αιτία αυτού του τραβήγματος είναι το γεγονός ότι χρησιμοποιείτε τους μυς της πλάτης σε δραστηριότητες στις οποίες δεν έχετε συνηθίσει, όπως η μετακίνηση βαριών αντικείμενων ή η ενασχόληση με την κηπουρική.
 
 
 
 
 
 
 

Αίτια

 
 
Ελαφρύ σκύψιμο μπροστά, τα χέρια πίσω στη μέση και μορφασμός πόνου στο πρόσωπο. Σας θυμίζει κάτι; Κάποια στιγμή οι περισσότεροι ενήλικοι αισθάνονται την επώδυνη «προδοσία» της μέσης τους.
 
 
 
Η συνήθης αιτία της οσφυαλγίας είναι το μυϊκό πιάσιμο (σπασμός) εξαιτίας μιας απότομης κίνησης ή της κακής στάσης του σώματος.
 
 
 
Τα αίτια του πόνου στη μέση μπορεί να είναι:
 
  • δισκο­κήλη,
  • σπονδυλιλίσθηση,
  • σπονδυλοαρθρίτιδα,
  • ρευματοει­δής αρθρίτιδα
 
 
Ο πόνος στη μέση θεωρείται επικίνδυνος όταν συνυπάρχει με:
 
  • πόνο,
  • μούδιασμα,
  • αδυναμία στο πόδι,
  • πρόβλημα στην ούρηση κ.λ.π.
 
 
 
 
Ένας πόνος στη μέση μπορεί να οφείλεται σε παθήσεις και εκτός της σπονδυλικής στήλης όπως:
 
  • ο κολικός στα νεφρά,
  • η παγκρεατίτιδα,
  • το ανεύρυσμα της κοιλιακής αορτής,
  • το πεπτικό έλκος,
  • η νόσος Crohn
  • οι κολίτιδες,
  • γυναικολογικές φλεγμονές
 
 
Ο πόνος στη μέση μπορεί πολύ σπάνια, να οφείλεται σε λοίμωξη ή σε όγκο στης σπονδυλικής στήλης.
 
 
 
«Συνήθειες» και καταστάσεις που μπορεί να αυξήσουν τις  πιθανότητες για την εμφάνιση πόνου στη μέση:
  • το κάπνισμα 
  • η παχυσαρκία 
  • η καθιστική ζωή 
  • η σωματική εργασία που περιλαμβάνει άρση βάρους.
 
 
 
 
 
 

Διάγνωση

 
 
Η φυσική εξέταση και το ιστορικό, είναι η αρχή για να διερευνηθεί ένα περιστατικό πόνου στη μέση.
 
 
 
 
 
Άλλες εξετάσεις, που μπορεί να είναι:
 
  • Ακτινογραφία οσφυϊκής μοίρας σπονδυλικής στήλης
  • Μαγνητική τομογραφία
  • Αξονική
  • Νευροφυσιολογικός έλεγχος
  • Σπινθηρογράφημα οστών
 
 
 
 
 
 

Θεραπεία

 
 
Γενικά ένας πόνος στη μέση  αντιμετωπίζεται:
 
  • με  ξεκούραση
  • για τον πόνο μπορούν να χρησιμοποιηθούν ορισμένα φάρμακα 
  • σε λίγες σχετικά περιπτώσεις, η παραπάνω (συντηρητική) θεραπεία δεν ωφελεί και είναι απαραίτητη η χειρουργική επέμβαση (5-10 % όσων επισκέπτονται το γιατρό για ένα πόνο στη μέση).
 

 
Γενικότερα:
 
 
Τα παυσίπονα και αντιφλεγμονώδη χάπια προσφέρουν ανακούφιση, ανεξαρτήτως της αιτίας του πόνου στη μέση. 
 
 
 
1. Απλά παυσίπονα Τα απλά αναλγητικά, όπως η παρακεταμόλη, καλό είναι να αποτελούν την πρώτη σας επιλογή για την ανακούφιση από την οσφυαλγία, ανεξαρτήτως της αιτίας της. Πάντως, οι ειδικοί επισημαίνουν ότι ακόμη και η παρακεταμόλη, που θεωρείται ήπιο παυσίπονο, δεν είναι αθώα. Αν ο πόνος επιμένει για περισσότερο από δύο ημέρες, απευθυνθείτε στο γιατρό σας.
                                                                                                                                      
 
2. Μυοχαλαρωτικά Εάν τα απλά αναλγητικά δεν σας ανακουφίσουν, τότε τα μυοχαλαρωτικά αποτελούν τη δεύτερη επιλογή σας. Ορισμένα μυοχαλαρωτικά συνδυά­ζονται με αναλγητικές ουσίες (όπως η παρακεταμόλη), για μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα. Ωστόσο, τα μυοχαλαρωτικά έχουν αρκετές ανεπιθύμητες ενέργειες όπως :
 
  • ναυτία,
  • πονοκέφαλο,
  • δυσφορία,
  • ταχυκαρδία.
 
 
3. Αντιφλεγμονώδη Τα αντιφλεγμονώδη αποτελούν την τρίτη σας επιλογή, σε περίπτωση που τα απλά αναλγητικά ή τα μυοχαλαρωτικά δεν σας έχουν ανακουφίσει.
 
Τα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη:
 
  • ασπιρίνη,
  • μεφαιναμικό οξύ,
  • ιβουπροφένη,
  • νιμεσουλίδη
 
 
είναι αποτελεσματικά για την ανακούφιση του πόνου, αλλά μπορούν να προκαλέσουν παρενέργειες στο γαστρεντερικό σύστημα όπως:
 
  • γαστρίτιδα,
  • γαστρορραγία,
  • αύξηση της αρτηριακής πίεσης
 
 
 
 
Μην ξεχνάτε ότι πριν από τη λήψη τους, συνιστάται να συμβουλευτείτε το γιατρό σας, εάν είστε αλλεργικοί, έχετε νεφρικά, ηπατικά ή γαστρεντερικά προβλήματα.
 
 
 
4. Θερμοφόρα Όταν ο πόνος στη μέση οφείλεται σε μυϊκό σπασμό, τότε η θερμοφόρα μπορεί να είναι ιδιαίτερα ευεργετική. Βοηθά τους μυς να χαλαρώσουν, μειώνει την ένταση του πόνου και διευκολύνει την κινητικότητα της μέσης. Προσέξτε, όμως, ώστε μετά τη χρήση της να μην εκτεθείτε στο κρύο (π.χ. να μη σηκωθείτε από το ζεστό κρεβάτι ή βγείτε έξω). 
 
 
 
 
 
5. Έμπλαστρα Τα περισσότερα έμπλαστρα περιέχουν την καυστική ουσία καψαϊκίνη, που έχει θερμαντική δράση και προκαλεί χαλάρωση των μυών. Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι τα έμπλαστρα έχουν αρκετά ισχυρή δράση, γι’ αυτό καλό είναι να μη συνδυάζονται με αντιφλεγμονώδη. Επιτρέπεται, όμως, ο συνδυασμός τους με απλά αναλγητικά, όπως η παρακεταμόλη. Επίσης, η δράση τους μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με το πάχος του δέρματος. Με απλά λόγια, στους παχουλούς μπορεί να μην είναι και τόσο αποτελεσματικά.
 
 
 
 
6. Παγοκύστες. Τα ψυχρά επιθέματα -όπως οι παγοκύστες- συστήνονται για τον οξύ πόνο στη μέση ύστερα από μυϊκό τραυματισμό (π.χ. στα σπορ ή κατά τη διάρκεια μιας απότομης κίνησης). Η τοποθέτηση μιας παγοκύστης, τυλιγμένης σε μια πετσέτα, περιορίζει τη φλεγμονή και τον πόνο. Επιπλέον, για τις περιπτώσεις τραυματισμού όπου συστήνεται η εναλλαγή κρύων και ­ζεστών επιθεμάτων, μπορείτε να προμηθευτείτε «θερμοφόρες-παγο-κύστεις», τις οποίες βάζετε σε καυτό νερό ή στην κατάψυξη, ανάλογα με το αν θέλετε ζεστά ή κρύα επιθέματα. 
 
 
 
 
7. Κρύα τζελ Τα κρύα τζελ έχουν αναλγητική δράση. Συνήθως, περιέχουν αιθέρια έλαια (π.χ. ευκαλύπτου, μέντας) που δρουν καταπραϋντικά. Λειτουργούν ως «κρύα επιθέματα», μειώνοντας τη φλεγμονή στην πάσχουσα περιοχή. Χρησιμοποιούνται συχνά από τους αθλητές για την ανακούφιση από τα διαστρέμματα και τους μικροτραυματισμούς κατά την άσκηση. 
 
 
 
 
 
8. Αντιφλεγμονώδεις αλοιφές. Έχουν τοπική δράση και ο ενδεδειγμένος τρόπος χρήσης τους είναι οι μαλάξεις στην πάσχουσα περιοχή έως ότου η κρέμα απορροφηθεί από το δέρμα. Θα μπορούσαν να συνδυαστούν και με απλά παυσίπονα -ακόμη και με τα αντιφλεγμονώδη- εάν ο πόνος είναι ισχυρός. Μετά τις μαλάξεις, φροντίστε να κρατήσετε την περιοχή της μέσης ζεστή. 
 
 
 
 
9. Θερμαντικές Ανακουφίζουν από τους δυνατούς μυϊκούς πόνους. Χρησιμοποιούνται συχνά από τους αθλητές κατά τη διάρκεια της προθέρμανσης, προκειμένου να ζεσταθούν και να χαλαρώσουν οι μύες και να αποφευχθεί ο τραυματισμός τους στην προπόνηση. Συνήθως περιέχουν καψαϊκίνη, μια καυστική ουσία με ισχυρή θερμαντική δράση (την ίδια ουσία περιέχουν και τα έμπλαστρα). 
 
 
 
 
 
 
 

Πρόληψη

 
 
Στο 95% των περιπτώσεων, ο πόνος εξαφανίζεται μέσα σε 6 εβδομάδες χωρίς ιδιαίτερη θεραπεία. Ωστόσο, καλό είναι να γνωρίζετε  βασικές ενέργειες που θα σας ανακουφίσουν. 
 
 
 
Προλάβετε ή αντιμετωπίστε πρώτα τον σπασμό
 
 
Το άγχος αυξάνει το ενδεχόμενο του μυϊκού σπασμού, που είναι από μόνος του αιτία για να πονέσει η μέση σας, ενώ ταυτόχρονα επιδεινώνει άλλες πιθανές πηγές πόνου.
 
 
 
Εκτός από το στρες, αρνητικά μπορούν να λειτουργήσουν παράγοντες όπως:
 
  • η αφυδάτωση,
  • η έλλειψη ύπνου
  • το χαμηλό νάτριο,
  • Όταν λυγίζετε από τη μία πλευρά και δεν μπορείτε να επανέλθετε στην όρθια στάση, τότε αυτός είναι ένας τυπικός μυϊκός σπασμός. Η «άκαμπτη» μέση που πονάει περισσότερο από το συνηθισμένο, μπορεί επίσης να είναι αποτέλεσμα σπασμού. Η πρώτη σας φροντίδα είναι να ξεκουραστείτε και να θερμάνετε την περιοχή. 
 
 
Αν ξέρετε ότι πρόκειται να πονέσετε προσπαθώντας να κουβαλήσετε ένα βαρύ αντικείμενο, μην το κάνετε!
 
 
 
Όταν πονάει η μέση σας:
 
Χαλαρώστε.
 
  • Καθίστε ή κοιμηθείτε στην πιο βολική στάση που μπορείτε να βρείτε. Στις περισσότερες περιπτώσεις, αυτό σημαίνει να ξαπλώσετε ανάσκελα με τρία ή παραπάνω μαξιλάρια κάτω από τα πόδια έτσι ώστε οι γοφοί και τα γόνατα να έχουν κλίση 80-90 μοιρών.
 
 
  • Πόνοι που ξεκινούν από τα πόδια, μούδιασμα ή αδυναμία στα κάτω άκρα και ακράτεια «λένε» ότι έφτασε η ώρα να ζητήσετε τη βοήθεια γιατρού. 
 
 
  • Λίγες μέρες ξεκούρασης σε συνδυασμό με αντιφλεγμονώδη φάρμακα όπως ιβουπροφαίνη, ναπροξένη ή ακεταμινοφαίνη επαρκούν σε αρκετές περιπτώσεις.
 
 
 
 
Αν ο πόνος είναι ανυπόφορος, πρέπει να δείτε γιατρό, ο οποίος θα σας συνταγογραφήσει την κατάλληλη φαρμακευτική αγωγή.
« επιστροφή