Σε τι οφείλεται ο πόνος στο γόνατο;

0

 Σε τι οφείλεται ο πόνος στο γόνατο;

Το να είναι κάποιος ενεργητικός είναι ένα από τα καλύτερα πράγματα που μπορεί να κάνει για την ομαλή λειτουργία των αρθρώσεων του. Παρ’ όλα αυτά συχνά  δε μπορούμε να αποφύγουμε κάποιον τραυματισμό και δυστυχώς τις περισσότερες φορές αυτοί περιλαμβάνουν και τα γόνατα μας.

Μερικά από τα συνηθέστερα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίσουμε στα γόνατα είναι το διάστρεμμα των συνδέσμων, η ρήξη μηνίσκου, η τενοντίτιδα και το «γόνατο του δρομέα».

Αν αφήσετε έναν παλιό τραυματισμό στο γόνατο χωρίς θεραπεία μπορεί κάποια στιγμή να ανακάμψει ή να σας πονά συνεχώς.

Άλλες καταστάσεις που μπορούν επίσης να προκαλέσουν πόνο στο γόνατο είναι:

Θυλακίτιδα

Θύλακας είναι ένας μικρός σάκος που περιέχει μια ποσότητα υγρού και βρίσκεται πάνω από την άρθρωση και φυσικά κάτω από το δέρμα. Βοηθά στην αποφυγή της τριβής όταν το γόνατο κινείται. Η υπερβολική χρήση του συνδέσμου (επαναλαμβανόμενες κινήσεις), οι πτώσεις και η συνεχής κάμψη όταν γονατίζουμε μπορεί να δημιουργήσουν φλεγμονή στον θύλακα. Τότε ακολουθεί ο πόνος και το πρήξιμο. 

Εξάρθρωση του γονάτου

Όταν το γόνατο φύγει από τη θέση του και προκαλέσει έντονο πόνο και πρήξιμο τότε έχουμε τη γνωστή εξάρθρωση.

Σύνδρομο λαγονοκνημιαίας ταινίας

Η λαγονοκνημιαία ταινία είναι ένα κομμάτι σκληρού ιστού με εκτείνεται από το ισχίο μέχρι το εξωτερικό μέρος του γόνατος. Στην έντονη δραστηριότητα είναι πολύ πιθανό να δημιουργηθεί φλεγμονή. Ο πόνος εμφανίζεται στην εξωτερική πλευρά του γονάτου. Είναι μια κοινή πάθηση στους δρομείς, όταν κατεβαίνουν.

Ρήξη μηνίσκου

Μερικές φορές ένας τραυματισμός στο γόνατο μπορεί να οδηγήσει σε σκίσιμο του χόνδρου που προστατεύει την άρθρωση. Οι άκρες γίνονται τραχείς και μπορεί να κολλήσουν στην άρθρωση, όλα αυτό δημιουργεί πόνο και πρήξιμο. Πολλές φορές όταν ασκείστε ίσως να έχετε μια αίσθηση πιασίματος.

Νόσος Osgood-Schlatter – αποφυσίτιδα κνημιαίου κυρτώματος

Αποφυσίτιδα είναι η φλεγμονή που δημιουργείται στην κατάληξη του τένοντα. Αυτή η πάθηση συμβαίνει όταν είμαστε ακόμα νέοι και τα οστά μεταβάλλονται.  Μπορεί να προκαλέσει ένα οδυνηρό εξόγκωμα κάτω από το γόνατο, στην περιοχή που ο τένοντας του γονάτου συνδέεται με το δέρμα.

Η έντονη άσκηση και ο ερεθισμός στο κάτω μέρος του γονάτου κάνουν αυτή την περιοχή να πονά. Ο πόνος μπορεί να εμφανίζεται και έπειτα να φεύγει με το πέρασμα του χρόνου. Είναι ιδιαίτερα συχνό στα νεαρά άτομα.

Οστεοαρθρίτιδα

Αυτός ο τύπος αρθρίτιδας δημιουργείται από την φθορά. Είναι ίσως η μεγαλύτερη αιτία πόνου στο γόνατο στους ανθρώπους άνω των 50 ετών. Αυτή η πάθηση προκαλεί πόνο και πρήξιμο στο γόνατο όταν ασκείστε. Οι αρθρώσεις που επηρεάζονται από την οστεοαρθρίτιδα μπορεί να είναι δύσκαμπτες στην αρχή της μέρας πριν προλάβουν να ζεσταθούν.

Τενοντίτιδα επιγονατιδικού τένοντα

Αυτό σημαίνει ότι έχετε φλεγμονή στην περιοχή του τένοντα που συνδέει το γόνατο με την οσφυϊκή χώρα. Οι τένοντες είναι σκληρά κομμάτια ιστού που συνδέουν τους μυς με τα οστά. Στην παρατεταμένη και έντονη άσκηση μπορεί να δημιουργηθεί φλεγμονή και να πονάτε. Συνήθως τα επαναλαμβανόμενα άλματα είναι αυτά που προκαλούν την τενοντίτιδα επιγονατιδικού τένοντα.

Σύνδρομο πελματοειδικού πόνου

Η μη ισορροπία των μυών, η μη σωστή λίπανση και τα προβλήματα που δημιουργούνται στην ευθυγράμμιση των ποδιών συνήθως προκαλούν αυτή την κατάσταση. Υπάρχει πόνος στο γόνατο και μια αίσθηση σαν το γόνατο σας να λύνεται, να μην μπορεί δηλαδή να σηκώσει το βάρος σας. Δεν προκαλείται από κάποιο τραυματισμό και εμφανίζεται περισσότερο στις γυναίκες από ότι στους άνδρες.

Ποια είναι η αίσθηση μετά από έναν τραυματισμό στο γόνατο;

Προφανώς υπάρχει έντονος πόνος. Ο τύπος του πόνου βέβαια ποικίλει ανάλογα με τη φύση του προβλήματος.

  • Πόνος, συνήθως όταν λυγίζετε ή ισιώνεται το γόνατο (ακόμα και όταν κατεβαίνετε τις σκάλες).
  • Πρήξιμο
  • Ενόχληση όταν βάζετε βάρος στο γόνατο
  • Προβλήματα όταν μετακινείται το γόνατο σας
  • Κλείδωμα του γονάτου

Αν παρουσιάζετε κάποιο από τα παραπάνω συμπτώματα επισκεφθείτε το γιατρό σας. Είναι πιθανό να σας ζητήσει ακτινογραφία ή μαγνητική τομογραφία για να δει περισσότερες λεπτομέρειες των αρθρώσεων.

Πόνος στο γόνατο: 6 πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να αντιμετωπίσετε τον πόνο.

Το τι μπορείτε να κάνετε για να αντιμετωπίσετε τον πόνο στο γόνατο εξαρτάται από τον τραυματισμό που είχατε. Από ήπιο έως και μέτρο τραυματισμό συχνά η κατάσταση θα βελτιώνεται μόνη της κάθε μέρα που περνάει.

Για να επιταχύνετε τη διαδικασία της θεραπείας μπορείτε να:

  • Ξεκουράσετε το γόνατο σας: Μην ασκείστε ή τουλάχιστον όχι σε έντονο ρυθμό για λίγες μέρες.
  • Βάλτε πάγο για να περιορίσετε τον πόνο και το πρήξιμο: Κάντε το για 15 με 20 λεπτά κάθε 3 με 4 ώρες για τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα. Συνεχίστε για 2 ως 3 μέρες ή μέχρι ο πόνος να αποχωρήσει εντελώς.
  • Συμπιέστε το γόνατο σας: χρησιμοποιείστε ένα ελαστικό επίδεσμο για να τυλίξετε την άρθρωση. Θα μειώσει την διόγκωση και θα κρατά σταθερό το γόνατο σας.
  • Κρατάτε το γόνατο σας σε κάποιο ύψος: βάλτε ένα μαξιλάρι κάτω από την φτέρνα σας όταν κάθεστε ή όταν ξαπλώνετε για να μειώσετε το πρήξιμο.
  • Πάρτε αντιφλεγμονώδη: τα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη όπως η ιβουπροφαίνη και η ναπροξένη θα βοηθήσουν με τον πόνο και το πρήξιμο. Ακολουθήστε τις οδηγίες που αναγράφονται. Αυτά τα φάρμακα μπορεί να έχουν ανεπιθύμητες ενέργειες, επομένως πρέπει να τα χρησιμοποιείτε μόνο σε ειδικές περιπτώσεις εκτός αν ο γιατρός σας σας συστήσει κάτι διαφορετικό.
  • Κάντε στρέτσινγκ και ασκήσεις ενδυνάμωσης: αν σας το επιτρέπει ο γιατρός σας μπορείτε επίσης να κάνετε φυσιοθεραπείες.

Μερικοί άνθρωποι που αντιμετωπίζουν πόνο στο γόνατο χρειάζονται περισσότερη βοήθεια και φροντίδα. Για παράδειγμα αν έχετε θυλακίτιδα  γιατρός ίσως χρειαστεί να αφαιρέσει το επιπλέον υγρό που υπάρχει στον θύλακα πάνω από το γόνατο σας. Στην αρθρίτιδα μπορεί να χρειαστείτε ένα περιστασιακό κορτικοστεροειδές για να αντιμετωπιστεί η φλεγμονή. Στη ρήξη τένοντα ή σε ποιο σοβαρό τραυματισμό του γονάτου μπορεί να χρειαστεί χειρουργική επέμβαση.

Πότε θα νιώσω καλύτερα και θα φύγει ο πόνος από το γόνατο μου;

Ο χρόνος ανάκτησης εξαρτάται άρρηκτα από τον τραυματισμό. Επίσης μερικοί άνθρωποι θεραπεύονται φυσικά σε πιο σύντομο χρονικό διάστημα από άλλους.

Αφού θα περάσει κάποιο χρονικό διάστημα και θα αισθάνεστε καλύτερα ρωτήστε το γιατρό σας αν μπορείτε να κάνετε κάποια δραστηριότητα που δεν θα επιδεινώσει τον πόνο στο γόνατο σας. Για παράδειγμα οι δρομείς μπορούν να δοκιμάσουν το κολύμπι ή άλλους τύπους άσκησης που δεν θα δημιουργούν τριβή στα γόνατα.

Ότι και να κάνετε μην βιάζεστε.

Μην επιστρέψετε στο κανονικό επίπεδο σωματικής άσκησης αν δεν παρατηρήσετε τα κάτωθι:

  • Δεν αισθάνεστε καθόλου πόνο όταν ισιώνεται και όταν λυγίζετε το γόνατο σας.
  • Δεν αισθάνεστε καθόλου πόνο όταν περπατάτε, τρέχετε ή κάνετε άλμα.
  • Νιώθετε το τραυματισμένο γόνατο σας όσο δυνατό είναι και το άλλο.

Αν αρχίσετε να χρησιμοποιείτε το γόνατο σας πριν θεραπευτεί πλήρως μπορεί να τραυματιστείτε ξανά.

Πως μπορώ να αποτρέψω την εμφάνιση πόνου στο γόνατο;

  • Παρ’ ότι δεν μπορείτε να αποφύγετε όλους τους τραυματισμούς μπορείτε να ακολουθήσετε αυτές τις τακτικές για να ελαχιστοποιήσετε τις πιθανότητες.
  • Σταματήστε να ασκείστε αν αισθανθείτε πόνο στο γόνατο σας.
  • Αν θέλετε να αυξήσετε την ένταση της άσκησης κάντε το πάντα σταδιακά.
  • Τεντώστε τα πόδια σας πριν και μετά τη σωματική άσκηση.
  • Χρησιμοποιείστε κάποιον επίδεσμο στα γόνατα για να αποφύγετε την θυλακίτιδα, ιδιαίτερα αν γονατίζετε συχνά.
  • Επιλέγετε παπούτσια που σας ταιριάζουν καλά και προσφέρουν αρκετή στήριξη.
  • Κρατήστε τους μυς των μηρών σας δυνατούς με τακτική άσκηση και διατάσεις.
  • Εάν είστε υπέρβαροι προσπαθήστε να χάσετε κιλά για να υπάρχει λιγότερη πίεση στις αρθρώσεις, συμπεριλαμβανομένων και των γονάτων σας.

 

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν επίσης:

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here