Τα πάντα για τη δυσανεξία στη λακτόζη – Συμπτώματα και λύσεις

0
δυσανεξία στη λακτόζη

Τα πάντα για τη δυσανεξία στη λακτόζη – Συμπτώματα και λύσεις

 

Δυσανεξία στη λακτόζη συμπτώματα

Η δυσανεξία στη λακτόζη είναι πολύ κοινή. Στην πραγματικότητα το 75% του παγκόσμιου πληθυσμού έχει κάποια μορφή δυσανεξίας στη λακτόζη.

Τα άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη έχουν πεπτικά προβλήματα όποτε καταναλώνουν γαλακτοκομικά προϊόντα, κάτι που τους περισσότερους επηρεάζει την ποιότητα ζωής τους.

 

Τι είναι η δυσανεξία στη λακτόζη;

Η δυσανεξία στη λακτόζη είναι μια πεπτική διαταραχή που προκαλείται από την αδυναμία να χωνευτεί η λακτόζη, ο κύριος υδατάνθρακας που βρίσκεται στα γαλακτοκομικά προϊόντα.

Μπορεί να προκαλέσει διάφορα συμπτώματα όπως φούσκωμα, διάρροια και κοιλιακές κράμπες.

Τα άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη δεν παράγουν αρκετές ποσότητες από το ένζυμο λακτάση που απαιτείται στη διαδικασία πέψης της λακτόζης.

Η λακτόζη είναι δισακχαρίτης, που σημαίνει ότι αποτελείται από δυο ειδών σάκχαρα, τη γλυκόζη και τη γαλακτόζη. Το ένζυμο της λακτάσης είναι απαραίτητο για τη διάσπαση της λακτόζης σε γλυκόζη και γαλακτόζη και σε αυτή τη μορφή μπορεί να απορροφηθεί στην κυκλοφορία του αίματος για να χρησιμοποιηθούν έπειτα στην παραγωγή ενέργειας.

Χωρίς τις επαρκείς ποσότητες λακτάσης, η λακτόζη κινείται μέσα στο έντερο σας αδιάσπαστη και προκαλεί τα πεπτικά συμπτώματα.

Η λακτόζη βρίσκεται επίσης στο μητρικό γάλα και σχεδόν όλοι γεννιούνται με την ικανότητα να το χωνέψουν. Είναι πολύ σπάνιο να διαγνωστεί δυσανεξία της λακτόζης σε παιδιά ηλικίας κάτω των 5 ετών.

Επί του παρόντος περίπου το 75% του παγκόσμιου πληθυσμού είναι δυσανεκτικό στη λακτόζη.

 

Αιτίες της δυσανεξίας στη λακτόζη

Υπάρχουν 2 κύριου τύποι δυσανεξίας στη λακτόζη, οι οποίοι έχουν 2 διαφορετικές αιτίες.

 

Πρωτοπαθής δυσανεξία στη λακτόζη

Αυτή είναι η πιο κοινή μορφή. Προκαλείται από τη μείωση της παραγωγής λακτάσης με την ηλικία, έτσι η λακτόζη απορροφάτε ελάχιστα.

Αυτή η μορφή δυσανεξίας στη λακτόζη μπορεί να προκληθεί εν μέρει από τα γονίδια, επειδή είναι πιο συνηθισμένη σε ορισμένους πληθυσμούς από ότι σε άλλους.

Οι μελέτες που έχουν γίνει, έχουν δείξει ότι η δυσανεξία στη λακτόζη επηρεάζει το 5 έως 17% των Ευρωπαίων, το 44% των Αμερικανών και το 60% έως 80% των Αφρικανών και των Ασιάτων.

 

Δευτερογενής δυσανεξία στη λακτόζη

Η δευτερογενής δυσανεξία στη λακτόζη είναι πιο σπάνια. Προκαλείται από ασθένειες όπως η κοιλιοκάκη. Αυτό συμβαίνει επειδή η φλεγμονή στα τοιχώματα του εντέρου μπορεί να οδηγήσουν σε προσωρινή μείωση της παραγωγής λακτάσης.

 

Συμπτώματα δυσανεξίας στη λακτόζη

Εάν δεν αντιμετωπιστεί σωστά η δυσανεξία στη λακτόζη μπορεί να προκαλέσει σοβαρά πεπτικά προβλήματα.

Τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα της δυσανεξίας στη λακτόζη είναι:

  • Φούσκωμα
  • Κοιλιακές κράμπες
  • Αέρια
  • Διάρροια

Μερικοί άνθρωποι νιώθουν τη ανάγκη να πάνε άμεσα στην τουαλέτα ή έντονη ναυτία, κάνουν εμετό και έχουν πόνο στην κάτω κοιλιακή χώρα ενώ κατά καιρούς μπορεί να έχουν και δυσκοιλιότητα.

Η διάρροια συμβαίνει επειδή η λακτόζη βρίσκεται στο λεπτό έντερο και κάνει τα υγρά να μετακινούνται στο πεπτικό σύστημα. Μόλις φθάσει στο κόλον η λακτόζη ζυμώνεται από τα βακτήρια που βρίσκονται εκεί, κάτι που προκαλεί φούσκωμα, μετεωρισμό και πόνο.

Η σοβαρότητα των συμπτωμάτων ποικίλει ανάλογα με το πόση λακτόζη μπορείτε να ανεχτείτε και πόση έχετε καταναλώσει.

 

Αποφυγή της λακτόζης σημαίνει αποφυγή των γαλακτοκομικών τα οποία έχουν πολλά θρεπτικά συστατικά

Τα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι πολύ θρεπτικά και σημαντική πηγή πρωτεϊνών, ασβεστίου και βιταμινών Α, Β12 και D.

Αυτός ο συνδυασμός θρεπτικών ουσιών είναι ότι καλύτερο για τα οστά σας.

Η διατροφή με πολλά γαλακτοκομικά προϊόντα βοηθά στην οστική πυκνότητα και συμβάλει στη μείωση του κινδύνου καταγμάτων των οστών καθώς μεγαλώνετε.

Τα γαλακτοκομικά προϊόντα έχουν επίσης συνδεθεί με μειωμένο κίνδυνο διαβήτη τύπου 2 και παχυσαρκίας.

Ωστόσο, τα άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη ενδέχεται να χρειαστεί να μειώσουν ή να αφαιρέσουν τα γαλακτοκομικά προϊόντα από τη διατροφή τους, κάτι που προφανώς θα οδηγήσει σε έλλειψη ορισμένων θρεπτικών συστατικών.

 

Ποια τρόφιμα περιέχουν λακτόζη

Η λακτόζη βρίσκεται σε γαλακτοκομικά προϊόντα και φυσικά σε όλα τα τρόφιμα που περιέχουν.

Γαλακτοκομικά προϊόντα που περιέχουν λακτόζη:

  • Αγελαδινό γάλα (όλων των τύπων)
  • Γάλα κατσίκας
  • Τυριά (στα οποία περιλαμβάνονται και τα σκληρά και μαλακά τυριά)
  • Παγωτό
  • Γιαούρτι
  • Βούτυρο

 

Τρόφιμα που έχουν κάποια μορφή γαλακτοκομικών προϊόντων ως συστατικό μπορούν επίσης να περιέχουν λακτόζη, τέτοια είναι:

  • Τρόφιμα που φτιάχνονται με σάλτσα γάλακτος
  • Μπισκότα
  • Σοκολάτα και ζαχαρωτά
  • Ψωμιά και διάφορα αρτοσκευάσματα
  • Τούρτες
  • Δημητριακά πρωινού
  • Σούπες σε σκόνη και έτοιμες σάλτσες σε βάζα
  • Επεξεργασμένα αλλαντικά όπως ζαμπόν και λουκάνικα
  • Έτοιμα γεύματα
  • Τσιπς
  • Τορτίγιες
  • Επιδόρπια και κρέμες

 

Άλλα ονόματα για τα πρόσθετα γαλακτοκομικά προϊόντα

Ελέγχετε την ετικέτα των προϊόντων για να δείτε αν υπάρχουν συστατικά που περιέχουν λακτόζη.

Τα κάτωθι προϊόντα περιέχουν λακτόζη:

  • Γάλα
  • Στέρεο γάλα
  • Σκόνη γάλακτος
  • Ορρός γάλακτος
  • Πρωτεΐνη ορού γάλακτος
  • Γάλα καζεΐνη
  • Σόγια
  • Ζάχαρη γάλακτος
  • Βουτυρόγαλα
  • Τυρί
  • Βυνοποιημένο γάλα
  • Ξηρά στερεά γάλακτος
  • Κρέμα γάλακτος
  • Πρωτεΐνη ορού γάλακτος
  • Υποπροϊόντα γάλακτος

Προϊόντα με το όνομα γαλακτικό οξύ, λακταλβουμίνη, γαλακτικό οξύ ή καζεΐνη. Αυτά τα συστατικά δεν περιέχουν λακτόζη.

 

Τα άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη μπορούν να καταναλώσουν κάποια γαλακτοκομικά προϊόντα:

Όλα τα γαλακτοκομικά προϊόντα περιέχουν λακτόζη όμως αυτό δεν σημαίνει ότι απαγορεύεται η κατανάλωση τους από τα άτομα με δυσανεξία.

Τα περισσότερα άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη μπορούν να φάνε μικρές ποσότητες λακτόζης. Για παράδειγμα, μερικοί άνθρωποι μπορούν να ανεχθούν μια μικρή ποσότητα γάλακτος στον καφέ όμως δε μπορούν να φάνε ένα μπολ με δημητριακά και γάλα.

Πιστεύετε ότι τα άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη μπορούν να ανεχθούν μέχρι περίπου 18 γραμμάρια λακτόζης που θα καταναλώσετε καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Στην πραγματικότητα οι έρευνες έχουν δείξει ότι πολλοί άνθρωποι με δυσανεξία στη λακτόζη μπορούν να ανεχτούν έως και 12 γραμμάρια σε ένα γεύμα, που αντιστοιχεί σε περίπου 1 φλιτζάνι (230ml) γάλακτος.

Ορισμένοι τύποι γαλακτοκομικών προϊόντων έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε λακτόζη όταν καταναλώνονται στις συνήθεις μερίδες τους. Το βούτυρο, για παράδειγμα, περιέχει μόνο 0,1 γραμμάρια λακτόζης ανά 20 γραμμάρια.

 

Μη γαλακτοκομικά προϊόντα που είναι καλές πηγές ασβεστίου

Τα γαλακτοκομικά τρόφιμα είναι εξαιρετικές πηγές ασβεστίου όμως υπάρχουν και άλλες ενναλακτικές πηγές.

Η συνιστώμενη πρόσληψη ασβεστίου είναι 1.000 mg την ημέρα.

Ορισμένες πηγές ασβεστίου μη γαλακτοκομικών προϊόντων είναι:

  • Τροφές εμπλουτισμένες με ασβέστιο όπως χυμοί, ψωμιά, γάλα αμυγδάλου-σόγιας-βρώμης.
  • Ψάρια όπως σαρδέλες

 

Λίστα με τρόφιμα χωρίς λακτόζη που περιέχουν ασβέστιο:

  • Ενισχυμένα με ασβέστιο γάλα, χυμό φρούτων, τόφου.
  • Μαγειρεμένα χόρτα
  • Αποξηραμένα σύκα
  • Λαχανίδα
  • Μπρόκολο
  • Σόγια
  • Βούτυρο αμυγδάλου
  • Ταχίνι

 

Θεραπεία της δυσανεξίας στη λακτόζη

 

Συμπληρώματα του ενζύμου

Μπορείτε να παίρνετε πρόσθετα ένζυμο που θα σας βοηθά στη πέψη της λακτόζης. Όμως η αποτελεσματικότητα αυτών των συμπληρωμάτων διαφέρει ανάλογα στο άτομο.

 

Έκθεση στη λακτόζη

Μπορείτε να καταναλώνετε μικρές ποσότητες γάλακτος που θα σας βοηθήσουν να προσαρμοστείτε.

Μέχρι στιγμής, οι μελέτες σχετικά με αυτή τακτική είναι λίγες, αλλά στο αρχικό στάδιο έχουν δείξει κάποια θετικά αποτελέσματα.

 

Προβιοτικά και πρεβιοτικά

Τα προβιοτικά είναι μικροοργανισμοί και παρέχουν πολλά οφέλη στην υγεία.

Τόσο τα προβιοτικά όσο και τα πρεβιοτικά έχουν αποδειχθεί ότι μειώνουν τα συμπτώματα της δυσανεξίας στη λακτόζη, αν και οι περισσότερες μελέτες μέχρι στιγμής είναι περιορισμένες.

 

Συμπερασματικά

Η αφαίρεση των γαλακτοκομικών προϊόντων από τη διατροφή σας μπορεί να σημαίνει ότι χάνετε σημαντικά θρεπτικά συστατικά. Όμως δεν είναι πάντα απαραίτητο να αποφύγετε εντελώς τα γαλακτοκομικά προϊόντα εάν έχετε δυσανεξία στη λακτόζη.

Τα περισσότερα άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη μπορούν να ανεχθούν μικρές ποσότητες γαλακτοκομικών προϊόντων.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here