Βιταμίνη D – Όλα για την σημαντική αυτή βιταμίνη

Βιταμίνη D – Όλα για την σημαντική αυτή βιταμίνη

Βιταμίνη D – Όλα για την σημαντική αυτή βιταμίνη

Η βιταμίνη D είναι μια απαραίτητη βιταμίνη στον οργανισμό που παίζει σημαντικό ρόλο στην διατήρηση της σωστής δομής των οστών.

Το σώμα μας παράγει βιταμίνη D όταν βρίσκεται στον ήλιο με ακάλυπτα τα μέρη μας όπως τα χέρια, σώμα, κεφάλι, κ.α. χωρίς αντηλιακό.

Η έκθεση του σώματός μας 2-3 φορές την εβδομάδα για 15 λεπτά, είναι απαραίτητη ώστε να έχουμε την ελάχιστη ποσότητα βιταμίνης D που απαιτείτε.

Ο ελάχιστος χρόνος έκθεσης ποικίλλει ανάλογα την ηλικία, τον τύπο δέρματος, την εποχή, κ.α.

6 ημέρες έκθεσης στον ήλιο χωρίς αντηλιακό, μπορούν να καλύψουν 49 ημέρες δίχως έκθεση στον ήλιο. Το σωματικό λίπος λειτουργεί σαν ένα είδος μπαταρίας αποθήκευσης για την βιταμίνη d.

Κατά την διάρκεια έντονου ηλιακού φωτός, το σώμα μας αποθηκεύει βιταμίνη D και στη συνέχεια την απελευθερώνει όταν το ηλιακό φως είναι ελάχιστο.

Η ανεπάρκεια της βιταμίνης D είναι πολύ συχνή. Ειδικά σε ανθρώπους των βόρειων χωρών όπου ο ήλιος είναι ελάχιστος και αδύναμος, τα επίπεδα της βιταμίνης D είναι πολύ χαμηλά.

Ωστόσο ακόμα και άνθρωποι που ζούνε σε ηλιόλουστα κλίματα ενδέχεται να διατρέχουν κίνδυνο, πιθανώς επειδή δουλεύουν σε κλειστούς εργασιακούς χώρους καθώς επίσης και όταν κυκλοφορούν στους δρόμους είναι ντυμένοι με αποτέλεσμα η βιταμίνη D να μην μπορεί να εισέρθει στο σώμα.

Μια άλλη ηλικιακή ομάδα που διατρέχει κίνδυνο από μειωμένα επίπεδα βιταμίνης D στο σώμα είναι οι ηλικιωμένοι. Επειδή μετακινούνται λιγότερο, έχουν μικρότερη επαφή με τον ήλιο και άρα απορροφάνε μικρότερη έως ελάχιστη βιταμίνη d.

Σύμφωνα με έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί, τα άτομα άνω των 65 ετών έχουν ανεπάρκεια σε βιταμίνη D σε ποσοστό άνω του 40%!

Τα συμπληρώματα βιταμίνης D είναι απαραίτητα τόσο για τους ηλικιωμένους όσο και για τους ανθρώπους με χαμηλά επίπεδα βιταμίνης d.

Για να ελέγξετε τα επίπεδά σας, μπορείτε να κάνετε μια εξέταση αίματος για βιταμίνη D – έτσι θα έχετε μια ολοκληρωμένη εικόνα σχετικά με το επίπεδο της βιταμίνης D στο σώμα σας

 

Βιταμίνη D έλλειψη – Συμπτώματα

Τα συμπτώματα από την έλλειψη της βιταμίνης D είναι αρκετά και συνήθως εμφανή.

Η μυϊκή αδυναμία και έντονη κόπωση είναι από τα πρώτα συμπτώματα που έχει ένας άνθρωπος, όταν τα επίπεδα της βιταμίνης D είναι μειωμένα στο σώμα.

Ωστόσο, ακόμα κι αν δεν υπάρχουν συμπτώματα από την έλλειψη βιταμίνης D, αυτή μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα και κινδύνους για την υγεία μας.

 

Τα χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D στο αίμα, έχουν συσχετιστεί με:

  • Αυξημένος κίνδυνος θανάτου από καρδιαγγειακές παθήσεις
  • Εξασθένηση σε ηλικιωμένους ανθρώπους
  • Άσθμα στα παιδιά

Οι έρευνες δείχνουν ότι η βιταμίνη D θα μπορούσε να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην πρόληψη και θεραπεία πολλών διαφορετικών καταστάσεων όπως ο διαβήτης τύπου 1 & 2 ,  η υπέρταση, η δυσανεξία στη γλυκόζη, η πολλαπλή σκλήρυνση,κ.α.

 

Αιτίες ανεπάρκειας βιταμίνης D

Η ανεπάρκεια της βιταμίνης D συμβαίνει για αρκετούς λόγους. Ο πρώτος και βασικότερος είναι η μη έκθεση στον ήλιο για αρκετή ώρα και χωρίς πολλά ρούχα να κρύβουν το δέρμα.

Η δεύτερη αιτία είναι η μη κατανάλωση τροφών που ανεβάζουν τα επίπεδα της βιταμίνης D στο αίμα.

Τέτοια τρόφιμα που ανεβάζουν την βιταμίνη D είναι τα λιπαρά ψάρια, οι κρόκοι αυγών, το εμπλουτισμένο γάλα καθώς και το συκώτι.

Αν έχετε σκούρο δέρμα τότε θα πρέπει να κάθεστε περισσότερη ώρα στον ήλιο για να πάρετε τα μέγιστα οφέλη από την βιταμίνη d καθώς η χρωστική μελανίνη μειώνει την ικανότητα του σκούρου δέρματος να παράγει βιταμίνη D, στον ίδιο βαθμό που την παράγει ένα ανοιχτόχρωμο δέρμα.

 

Βιταμίνη D παρενέργειες

Η βιταμίνη D είναι πολύ ασφαλή όταν λαμβάνεται ως συμπλήρωμα από το στόμα στις συνιστώμενες ποσότητες. Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν εμφανίζουν καμία ανεπιθύμητη ενέργεια με την βιταμίνη D, εκτός κι αν καταναλωθεί σε πολύ υψηλά επίπεδα.

Ορισμένες παρενέργειες από την υπερβολική λήψη βιταμίνης d περιλαμβάνουν την αδυναμία, κόπωση, υπνηλία, πονοκέφαλο, απώλεια όρεξης, ξηροστομία, μεταλλική γεύση, ναυτία, εμετό, κ.α.

Η λήψη βιταμίνης D για μεγάλες χρονικές περιόδους σε δόσεις μεγαλύτερες από 4000 μονάδες ημερησίως, μπορεί να προκαλέσει υψηλά επίπεδα ασβεστίου στο αίμα.

Ωστόσο συχνά απαιτούνται πολύ υψηλότερες δόσεις για την βραχυχρόνια θεραπεία της ανεπάρκειας της βιταμίνης d.

 

Ειδικές προφυλάξεις και προειδοποιήσεις για την βιταμίνη D

Εγκυμοσύνη και θηλασμός: Η βιταμίνη D είναι πολύ ασφαλή κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και του θηλασμού, όταν χρησιμοποιείται σε ποσότητες χαμηλότερες των 4000 μονάδων ανά ημέρα. Η χρήση μεγαλύτερων ποσοτήτων, μπορεί να προκαλέσει σοβαρή βλάβη στο βρέφος.

Αν έχετε σκλήρυνση των αρτηριών, η λήψη παραπάνω βιταμίνης D μπορεί να χειροτερέψει την κατάσταση, ειδικά σε άτομα με νεφρική νόσο.

Ιστοπλάσμωση: Η βιταμίνη D μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα ασβεστίου σε άτομα με ιστοπλάσμωση – αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε πέτρες στα νεφρά και άλλα προβλήματα. Χρησιμοποιήστε την βιταμίνη d με προσοχή και σύμφωνα με τις ενδείξεις του γιατρού σας.

 

Βιταμίνη D δοσολογία

Οι παρακάτω δοσολογίες έχουν μελετηθεί έπειτα από πολυετής έρευνες.

 

Δοσολογία βιταμίνη D για ενήλικες:

Από το στόμα, η μέγιστη δοσολογία για την ανεπάρκεια της βιταμίνης D είναι 50.000 IU την εβδομάδα, για 6-12 εβδομάδες. Για την πρόληψη της οστεοπόρωσης μια δοσολογία της τάξης των 400-1000 iu την ημέρα, είναι ιδανική – συνήθως λαμβάνετε μαζί με 500-1200mg ασβεστίου.

 

Βιταμίνη D συμπληρώματα

Αν έχετε ανεπάρκεια βιταμίνης D και χρειάζεστε συμπληρώματα, τότε μπορείτε να τα αγοράσετε online σε καλύτερη τιμή, από τα ηλεκτρονικά φαρμακείο.

Σας προτείνουμε το Youpharmacy.gr όπου προσφέρει τις πιο ανταγωνιστικές τιμές σε όλα τα συμπληρώματα για βιταμίνη D.

 

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν επίσης:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *