Μπορούν τα προβιοτικά να βοηθήσουν στην ψωρίαση;

Μπορούν τα προβιοτικά να βοηθήσουν στην ψωρίαση;

Μπορούν τα προβιοτικά να βοηθήσουν στην ψωρίαση;

Τα προβιοτικά τρέφουν τα καλά βακτήρια του εντέρου. Οι υγιείς μικροοργανισμοί βοηθούν στην λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, κάτι που βοηθά στον έλεγχο των συμπτωμάτων χρόνιων παθήσεων όπως η ψωρίαση.

Η ψωρίαση είναι ένα αυτοάνοσο νόσημα που σημαίνει ότι προκαλεί το ανοσοποιητικό σύστημα να επιτεθεί σε υγιή κύτταρα.

Το προβιοτικά βοηθούν στη διατήρηση της καλής ισορροπίας όλων των ωφέλιμων βακτηρίων του εντέρου. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι τα προβιοτικά μπορεί να έχουν θετικό αντίκτυπο στον έλεγχο αλλά και την πρόληψη χρόνιων συμπτωμάτων που προκαλούνται από την ψωρίαση.

Σε αυτό το άρθρο θα εξετάσουμε όλα τα στοιχεία που δείχνουν αν τα προβιοτικά μπορεί να βοηθήσουν στην ελάττωση των συμπτωμάτων που προκαλούνται από την ψωρίαση.

Θα δούμε επίσης πως σχετίζονται το ανοσοποιητικό σύστημα με τα εκατομμύρια μικροβίων που κατοικούν στο ανθρώπινο σώμα.

Η σύνδεση μεταξύ των βακτηρίων του εντέρου και της ψωρίασης

Το ανθρώπινο σώμα περιέχει 100 τρισεκατομμύρια μικρόβια, τα οποία συνολικά ονομάζονται ανθρώπινη μικροχλωρίδα. Ο όρος «μικροβίωμα» αναφέρεται στο γενετικό υλικό από το οποίο φτιάχνονται αυτά τα μικρόβια.

Η ανθρώπινη μικροβιακή ποικιλία είναι μεταβαλλόμενη και διαδραματίζει πολύ βασικό ρόλο στην υγεία του ανθρώπου. Οι μικροοργανισμοί επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο το σώμα καταπολεμά τα μικρόβια, ελέγχουν τη λειτουργεία του ανοσοποιητικού συστήματος αλλά και τον τρόπο που το σώμα χωνεύει τα τρόφιμα. Η μικροχλωρίδα μπορεί να επηρεάσει επίσης τη διάθεση μας και τις ψυχολογικές μεταπτώσεις.

Ένα ολοένα αυξανόμενο σύνολο στοιχείων υποδηλώνει ότι μια ανισορροπία των βακτηρίων στο έντερο ή μια γαστρεντερική δυσβίωση, μπορεί να προκαλέσει ψωρίαση ή άλλες φλεγμονώδης ασθένειες.

Μια μελέτη από το 2015 έχει δείξει ότι άνθρωποι με ψωρίαση έχουν μικρότερη ποικιλία εντερικής μικροχλωρίδας από τα υγιή άτομα. Μια έρευνα του 2018 διαπίστωσε αυξημένη ποικιλομορφία αλλά μειωμένη σταθερότητα του δερματικού μικροβιώματος στα άτομα με ψωρίαση.

Λαμβάνοντάς υπόψιν την σημαντικότητα που έχουν τα μικρόβια στην ανθρώπινη υγεία, δεν εκπλήσσει το γεγονός ότι μια αποσταθεροποιημένη μικροχλωρίδα μπορεί να οδηγήσει σε ασθένειες όπως είναι το σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου, η παχυσαρκία και άλλα.

Επειδή το μικροβίωμα κάθε ανθρώπου είναι διαφορετικό, είναι πολύ δύσκολο να πούμε με ακρίβεια ποια είναι η διαταραχή του συστήματος που έχει σαν αποτέλεσμα  την εμφάνιση ψωρίασης.

Τι είναι τα προβιοτικά;

Τα προβιοτικά είναι ζωντανοί μικροοργανισμοί που μπορεί να εμφανιστούν σε συγκεκριμένα τρόφιμα. Αν καταναλώσετε αυτούς τους μικροοργανισμούς αυξάνεται η ποικιλία των βακτηρίων του εντέρου. Αυτό μπορεί να βοηθήσει το σώμα να ελέγξει τη φλεγμονή.

Τα προβιοτικά μπορούν να επηρεάσουν τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος διεγείροντας τα κύτταρα που ρυθμίζουν την φλεγμονή.

Μπορούν τα προβιοτικά να βοηθήσουν στον έλεγχο της ψωρίασης;

Οι ερευνητές δεν έχουν ακόμα αποσαφηνίσει τον ρόλο που παίζουν τα προβιοτικά στη θεραπεία της ψωρίασης. Ωστόσο, κάποιες μελέτες έχουν δείξει πολύ υποσχόμενα αποτελέσματα.

Μια μελέτη του 2018 εξέτασε τις επιπτώσεις των προβιοτικών σε δερματικές παθήσεις όπως το έκζεμα στα ποντίκια.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι συγκεκριμένα προβιοτικά μπορεί να μειώσουν ή και να θεραπεύσουν την χρόνια φλεγμονή του δέρματος. Τέτοια προβιοτικά είναι:

  • Lactobacillus salivarius LA307
  • Lactobacillus rhamnosus LA305

Μια άλλη μελέτη που έγινε σε ποντίκια μελέτησε τα αποτελέσματα ενός άλλου προβιοτικού στην ψωρίαση. Οι μελετητές διαπίστωσαν ότι αυτό το προβιοτικό απέτρεψε την φλεγμονή του δέρματος.

Η έρευνα για τη σύνδεση των προβιοτικών και της φλεγμονώδους νόσου εξακολουθεί να είναι σχετικά νέα. Η Αμερικάνικη υπηρεσία τροφίμων και φαρμάκων -FDA- δεν έχει εγκρίνει ακόμα κανένα προβιοτικό για την θεραπεία ή την πρόληψη οποιουδήποτε προβλήματος υγείας.

Υπάρχει ανάγκη για περαιτέρω έρευνα σχετικά με την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα των προβιοτικών. Σε υγιείς ανθρώπους η προσθήκη προβιοτικών στην διατροφή τους συνήθως μπορεί να προκαλέσει μικρές παρενέργειες ή και τίποτα.

Όμως σε άτομα με εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα τα προβιοτικά μπορεί να προκαλέσουν άλλες επιπλοκές όπως μια λοίμωξη.

Πως να προσθέσετε τα προβιοτικά στην διατροφή σας;

Ένα άτομο μπορεί να προσθέσει χρήσιμα βακτήρια στην διατροφή του αν καταναλώνει τροφές πλούσιες σε προβιοτικά όπως:

  • Το γιαούρτι
  • Το κεφίρ – ζυμωμένο προβιοτικό γαλακτοκομικό ποτό-
  • Τσάι kombucha – ένα ζυμωμένο τσάι φτιαγμένο από μαγιά και βακτήρια-
  • Ζυμωμένα τυριά
  • Πίκλες
  • Miso – ένα Ιαπωνικό καρύκευμα σε μορφή πάστας που παρασκευάζεται από ζυμωμένα λαχανικά όπως το kimchi και το ξινολάχανο-

Τα προβιοτικά συμπληρώματα είναι μια εξίσου καλή επιλογή. Πολλές ποικιλίες είναι διαθέσιμες σε σούπερ μάρκετ, καταστήματα υγιεινής διατροφής και φυσικά στο διαδίκτυο.

Πριν πάρετε οποιοδήποτε συμπλήρωμα διατροφής, συμβουλευτείτε τον γιατρό σας.

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν επίσης:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *