Χοληστερίνη – Τι είναι, συμπτώματα,φυσιολογικές τιμές και επιπλοκές

Χοληστερίνη – Τι είναι, συμπτώματα,φυσιολογικές τιμές και επιπλοκές

Χοληστερίνη

 

Τι είναι η χοληστερίνη;

Η χοληστερίνη (και χοληστερόλη) είναι μια ουσία σαν κερί που βρίσκεται στα λιπίδια του αίματος μας. Ενώ το σώμα μας χρειάζεται χοληστερόλη για να συνεχίζει να χτίζει υγιή κύτταρα η υψηλή χοληστερίνη μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων.

Όταν έχετε υψηλή χοληστερίνη μπορεί να δημιουργηθούν λιπαρά κατάλοιπα μέσα στα αιμοφόρα αγγεία σας. Λόγο αυτής της κατάστασης κάποια στιγμή λόγω των κατάλοιπων θα γίνεται δύσκολη η κυκλοφορία του αίματος στις αρτηρίες σας.

Επίσης η καρδιά δεν θα οξυγονώνεται όσο πρέπει, κάτι που αυξάνει τις πιθανότητες καρδιακής προσβολής. Η μειωμένη ροή αίματος προς τον εγκέφαλο μπορεί να προκαλέσει εγκεφαλικό επεισόδιο.

Η υψηλή χοληστερίνη είναι κληρονομική, όμως συχνά προκαλείται λόγω των ανθυγιεινών επιλογών που κάνουμε στον τρόπο ζωής μας. Επομένως η υψηλή κακή χοληστερίνη είναι κάτι που μπορούμε να ελέγξουμε και να αντιμετωπίσουμε.

Μια υγιεινή διατροφή, η τακτική άσκηση και μερικές φορές η κατάλληλη φαρμακευτική αγωγή θα μας βοηθήσουν να μειώσουμε την υψηλή χοληστερίνη.

 

Χοληστερίνη συμπτώματα

Η υψηλή χοληστερίνη δεν έχει συμπτώματα. Μια εξέταση αίματος είναι ο μοναδικός τρόπος για να ανιχνεύσουμε την υψηλή χοληστερίνη.

 

Πότε να δείτε έναν γιατρό για την χοληστερόλη σας;

Ρωτήστε τον γιατρό σας κάθε πότε θα πρέπει να ελέγχετε τα επίπεδα της χοληστερίνης στο αίμα σας. Προτείνεται να κάνουμε μια γενική αίματος κάθε χρόνο και να ελέγχουμε την χοληστερίνη κάθε 5 χρόνια.

Αν σε κάποια εξέταση ανιχνευθούν υψηλά όρια χοληστερίνης πιθανόν να σας ζητηθεί να τα ελέγχετε 1 με 2 φορές ετησίως. Επίσης θα σας ζητηθεί να ελέγχετε συχνότερα τα επίπεδα της χοληστερίνης στο αίμα σας αν έχετε ιστορικό στην οικογένεια σας υψηλής χοληστερόλης, καρδιακών νόσων ή άλλων παραγόντων κινδύνου όπως ο διαβήτης και η υψηλή αρτηριακή πίεση.

 

Χοληστερίνη φυσιολογικές τιμές

Χοληστερίνη όρια που κυμαίνονται κάτω από 200mg/dL θεωρούνται ιδανικά. Χοληστερίνη τιμές από 200 έως 240mg/dL θα πρέπει να αρχίσουν να σας ανησυχούν. Αν τα όρια της χοληστερίνης κυμαίνονται σε τιμές άνω των 240mg/dL τότε βρίσκεστε στη κατηγορία υψηλού κινδύνου και πρέπει να επισκεφθείτε άμεσα τον γιατρό σας.

 

Αιτίες υψηλής χοληστερίνης

Η χοληστερόλη μεταφέρεται στο σώμα μας μέσω του αίματος κολλημένη επάνω στις πρωτεΐνες. Αυτός ο συνδυασμός πρωτεϊνών και χοληστερίνης ονομάζεται λιποπρωτεΐνη.

Οι διαφορετικοί τύποι χοληστερίνης αφορούν τη λιποπρωτεΐνη που μεταφέρουν:

Λιποπρωτεΐνη χαμηλής περιεκτικότητας – Κακή χοληστερίνη ldl: μεταφέρει σωματίδια χοληστερόλης σε όλο το σώμα σας. Η χοληστερίνη Ldl συσσωρεύεται στα τοιχώματα των αρτηριών σας και τα κάνει σκληρά και στενά.

Λιποπρωτεΐνη υψηλής πυκνότητας – Καλή χοληστερίνη Hdl:  καλή χοληστερίνη «μαζεύει» την περίσσια χοληστερόλη και την μεταφέρει πίσω στο συκώτι σας.

Παράγοντες που περνούν από το χέρι μας όπως η έλλειψη άσκησης και η κακή διατροφή συμβάλουν στην αύξηση της υψηλής χοληστερίνης Ldl και τη μείωση της καλής χοληστερίνης Hdl.

Υπάρχουν όμως και παράγοντες τους οποίους εσείς δεν μπορείτε να ελέγξετε, που μπορούν εξίσου να παίξουν κάποιο ρόλο. Γενετικοί παράγοντες μπορεί να εμποδίζουν τα κύτταρα να απομακρύνουν την Ldl χοληστερίνη από το αίμα σας ή μπορεί ακόμα το ήπαρ σας να παράγει υψηλές ποσότητες χοληστερόλης.

 

Παράγοντες κινδύνου για υψηλή χοληστερίνη

Παράγοντες που μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο υψηλής χοληστερίνης είναι:

 

Κακή διατροφή

Η κατανάλωση κορεσμένων λιπαρών που υπάρχου στα ζωικά προϊόντα και τα τρανς – λιπαρά που βρίσκονται σε όλα τα συσκευασμένα τρόφιμα μπορούν να αυξήσουν τα επίπεδα της χοληστερόλης στο αίμα σας.

Τα τρόφιμα που έχουν υψηλή χοληστερίνη είναι τα κόκκινα κρέατα και τα γαλακτοκομικά με πλήρη λιπαρά, αυτά μπορούν να αυξήσουν τη συνολική χοληστερίνη σας.

 

Παχυσαρκία

Εάν έχετε δείκτη μάζας σώματος (BMI) άνω του 30 διατρέχετε μεγαλύτερο κίνδυνο να έχετε υψηλά επίπεδα χοληστερίνης.

 

Μεγάλη περιφέρεια μέσης

Ο κίνδυνος για υψηλά επίπεδα χοληστερίνης αυξάνεται αν έχετε μεγάλη περιφέρεια μέσης. Στους άνδρες επικίνδυνη θεωρείται η περιφέρεια μέσης άνω των 102 εκατοστών και στις γυναίκες άνω των 89 εκατοστών.

 

Έλλειψη άσκησης

Η άσκηση βοηθά στην ενίσχυση της καλής HDL χοληστερίνης ενώ παράλληλα μεγεθύνει τα σωματίδια που αποτελούν την κακή LDL χοληστερίνη, κάτι που την κάνει λιγότερο επιβλαβή.

 

Κάπνισμα

Το κάπνισμα βλάπτει το τοίχος των αιμοφόρων αγγείων σας κάτι που τα καθιστά περισσότερο επιρρεπή στο να αποθηκεύουν λιπαρές ουσίες. Το κάπνισμα μπορεί επίσης να μειώσει τα επίπεδα της καλής HDL χοληστερόλης.

 

Διαβήτης

Το υψηλό σάκχαρο στο αίμα αυξάνει την κακή χοληστερίνη και μειώνει την καλή. Το υψηλό σάκχαρο επίσης μπορεί να καταστρέψει τις αρτηρίες σας.

 

Επιπλοκές που μπορεί να δημιουργηθούν από την υψηλή χοληστερίνη

 

Αθηροσκλήρωση

Η υψηλή χοληστερίνη μπορεί να προκαλέσει αθηροσκλήρωση, μια επικίνδυνη συσσώρευση χοληστερόλης και άλλων ουσιών στους τοίχους των αρτηριών σας.

Αυτή η συσσώρευση των ουσιών μπορεί να μειώσουν τη ροή του αίματος στις αρτηρίες σας γεγονός που μπορεί να προκαλέσει περαιτέρω επιπλοκές, όπως:

Πόνο στο στήθος: εάν επηρεαστούν οι αρτηρίες που τροφοδοτούν την καρδιά (στεφανιαίες αρτηρίες) μπορεί να έχετε αυξημένο πόνο στο στήθος(στηθάγχη) και άλλα συμπτώματα της στεφανιαίας νόσου.

Έμφραγμα: Εάν οι πλάκες σκιστούν ή πάθουν ρήξη μπορεί να δημιουργηθεί θρόμβος αίματος που θα εμποδίζει τη ροή του αίματος στην αρτηρία. Εάν η ροή του αίματος προς την καρδιά σας σταματήσει θα πάθετε καρδιακή προσβολή.

Εγκεφαλικό: Παρόμοια με το έμφραγμα αν η ροή του αίματος προς τον εγκέφαλο σας σταματήσει λόγω ενός θρόμβου τότε θα πάθετε εγκεφαλικό επεισόδιο.

Πρόληψη

Οι ίδιες αλλαγές στον τρόπο ζωής σας που πρέπει να γίνουν για να μειωθεί η χοληστερίνη είναι αυτές που πρέπει να ακολουθείτε και για να μην έχετε ποτέ υψηλά επίπεδα κακής χοληστερίνης.

Για να αποφύγετε την υψηλή χοληστερίνη μπορείτε να:

 

Διατροφή για χοληστερίνη

  • Ακολουθείστε μια δίαιτα για χοληστερίνη που θα περιλαμβάνει πολλά φρούτα, λαχανικά κα δημητριακά ολικής άλεσης.
  • Μειώστε την ποσότητα αλατιού και ζωικών λιπών που καταναλώνετε. Αντικαταστήστε με καλά λίπη που θα χρησιμοποιείτε πάντα με μέτρο και πολλά μπαχαρικά.
  • Χάστε τα περιττά κιλά και διατηρήστε ένα υγιές βάρος.
  • Κόψτε το κάπνισμα δια παντός.
  • Ασκηθείτε για τουλάχιστον 30 λεπτά την ημέρα όσες περισσότερες μέρες της εβδομάδας μπορείτε. Ξεκινήστε με απλό περπάτημα.
  • Μειώστε το αλκοόλ.

 

Χοληστερίνη και άγχος

Το άγχος είναι ότι χειρότερο μπορείτε να κάνετε για την υγεία της καρδιάς σας. Μειώστε το καθημερινό άγχος γιατί επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την κατάσταση της υγείας σας και εν κατακλείδι τα επίπεδα της χοληστερίνης σας.

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν επίσης:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close