10 Οφέλη για την υγεία σας αν κόψετε την καφεΐνη

416
10 οφελη απο τη μειωση της καφεινης

10 Οφέλη για την υγεία σας αν κόψετε την καφεΐνη

Μην πανικοβάλλεστε! Δεν σας λέμε ότι πρέπει να σταματήσετε να πίνετε το πρωινό σας καφεδάκι.

Αν δεν μπορείτε ούτε να σκεφτείτε ότι θα σταματήσετε να πίνετε καφέ, να ξέρετε ότι  δεν είστε οι μόνοι.  Πλέον καταναλώνουμε μεγάλες ποσότητες καφέ καθημερινά. Και αυτό περιλαμβάνει μόνο τον καφέ και όχι όλα τα άλλα τρόφιμα και ποτά που περιέχουν ποσότητες καφεΐνης.

Τα καλά νέα είναι ότι υπάρχουν πολλά αποδεδειγμένα οφέλη για την υγεία από την κατανάλωση του καφέ όπως η αύξηση του μεταβολισμού αλλά και η ελάττωση του κινδύνου Alzheimer.

 

Αλλά ποια είναι τα οφέλη που κερδίζετε αν αποφύγετε εντελώς την κατανάλωση καφεΐνης;

 

Δείτε παρακάτω τα 10 κορυφαία οφέλη που ακολουθούν τη μείωση της κατανάλωσης καφεΐνης, εκτός φυσικά από το ότι θα εξοικονομήσετε πολλά χρήματα.

 

  1. Λιγότερο άγχος

Αισθάνεστε όλο και περισσότερο αγχωμένοι όσο περνάει ο καιρός; Η πολλή καφεΐνη μπορεί να φέρει αυτή την επίδραση στο σώμα σας.

Η καφεΐνη συνοδεύετε με μια έκρηξη ενέργειας που είναι και ο λόγος που οι περισσότεροι αγαπάμε τόσο πολύ τον καθημερινό μας καφέ. Όμως αυτή η δόση ενέργειας ενεργοποιεί επίσης και άλλες ορμόνες. Αυτό μπορεί να μας προκαλέσει αύξηση του άγχους, νευρικότητα, αίσθημα παλμών ακόμα και κρίσεις πανικού.

Όσοι είναι επιρρεπής στο στρες και το άγχος μπορεί να παρατηρήσουν ότι η καφεΐνη επιδεινώνει αυτά τα συμπτώματα. Επιπλέον η υπερβολική πρόσληψη καφεΐνης έχει συνδεθεί με αυξημένες πιθανότητες κατάθλιψης σε εφήβους.

 

  1. Καλύτερος ύπνος

Η κατανάλωση καφεΐνης μπορεί να επηρεάσει τον ύπνο σας. Μελέτες δείχνουν ότι η καθημερινή πρόσληψη καφέ μπορεί να αλλάξει τον κύκλο του ύπνου σας, προκαλώντας ανήσυχο ύπνο κατά τη διάρκεια της νύχτας και υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας. Αυτό σας επηρεάζει πολύ περισσότερο εάν καταναλώνετε καφεΐνη λιγότερο από έξι ώρες πριν πάτε για ύπνο.

Εκτός από την καλή ποιότητα  ύπνου όσοι δεν πίνουν καφεΐνη τους παίρνει πολύ λιγότερο χρόνο για να κοιμηθούν.

 

  1. Αποτελεσματικότερη απορρόφηση των θρεπτικών ουσιών

Εάν δεν πίνετε καφεΐνη, το σώμα σας θα μπορεί να απορροφήσει κάποια θρεπτικά συστατικά καλύτερα από όσους πίνουν μεγάλες ποσότητες καφεΐνης.  Οι τανίνες που περιέχονται στην καφεΐνη μπορούν να εμποδίσουν την απορρόφηση:

Αυτό μπορεί να ισχύει ιδιαίτερα για όσους καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες καφεΐνης, δεν ακολουθούν μια ισορροπημένη διατροφή ή είναι μεγαλύτερης ηλικίας. Αν κόψετε εντελώς την κατανάλωση καφεΐνης το σώμα σας θα μπορεί να απορροφήσει όλες τις θρεπτικές ουσίες από τη διατροφή σας.

 

  1. Πιο υγιή και πιο λευκά δόντια

Αυτό είναι κάτι που το γνωρίζουν οι περισσότεροι. Ο καφές και το τσάι μπορούν να λεκιάσουν τα δόντια σας. Αυτό οφείλεται στο υψηλό επίπεδο ταννινών που βρίσκονται σε αυτά τα ροφήματα και προκαλούν συσσώρευση πλάκας και αποχρωματισμό στο σμάλτο των δοντιών. Η οξύτητα στα καφεϊνούχα ποτά όπως ο καφές και τα αναψυκτικά μπορεί επίσης να φθείρει το σμάλτο των δοντιών σας.

 

  1. Ορμονική ισορροπία στις γυναίκες

Οι γυναίκες μπορούν να επωφεληθούν πολύ περισσότερο αν κόψουν την καφεΐνη σε σύγκριση με τους άνδρες.  Τα καφεϊνούχα ποτά όπως ο καφές, το τσάι και τα αναψυκτικά μπορούν να αλλάξουν τα επίπεδα των οιστρογόνων.

Μια μελέτη του 2012 διαπίστωσε ότι η κατανάλωση 200  ml(περίπου 2 φλιτζάνια) ή περισσότερο καφεΐνης ημερησίως αυξάνει τα επίπεδα οιστρογόνου στις γυναίκες.

Τα μη φυσιολογικά επίπεδα οιστρογόνων μπορεί να αποδειχτούν πολύ επικίνδυνα ιδιαίτερα αν έχετε προδιάθεση για παθήσεις όπως η ενδομητρίωση, ο καρκίνος του μαστού και ο καρκίνος των οωθηκών. Ενώ η καφεΐνη δεν συνδέεται άμεσα με αυτές τις καταστάσεις, τα υψηλά επίπεδα οιστρογόνων συνδέονται με τα αίτια που τις προκαλούν.

Η καφεΐνη έχει επίσης αποδειχθεί ότι επιδεινώνει ορισμένα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης.

 

  1. Μείωση της αρτηριακής πίεσης

Αν μειώσετε την καφεΐνη θα κάνετε καλό και στην αρτηριακή σας πίεση. Έχει αποδειχτεί ότι η καφεΐνη αυξάνει τα επίπεδα αρτηριακής πίεσης λόγω του ότι διεγείρει το νευρικό σύστημα.

Η υψηλή πρόσληψη καφεΐνης – 3 έως 5 φλιτζάνια την ημέρα – έχει επίσης συσχετιστεί με αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων.

 

  1. Ισορροπημένα χημικά επίπεδα στην εγκέφαλο

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η καφεΐνη επηρεάζει τη διάθεση των ανθρώπων που την καταναλώνουν. Όλες οι χιουμοριστικές επιγραφές «μην μιλάτε πριν πιώ τον καφέ μου» έχουν γίνει συνθήματα για κάποιο λόγο.

Η καφεΐνη μπορεί να μεταβάλει την χημεία του εγκεφάλου σας με τρόπο παρόμοιο με τα ναρκωτικά όπως η κοκαΐνη. Οι ερευνητές λένε ότι η καφεΐνη έχει ορισμένα κοινά χαρακτηριστικά με την κοκαΐνη που δημιουργούν το αίσθημα της εξάρτησης από τα ναρκωτικά.

Οι άνθρωποι που δεν καταναλώνουν καφεΐνη δεν χρειάζεται να ανησυχούν για τις ιδιότητες εθισμού σε αυτήν, ενώ οι άνθρωποι που αποφασίζουν να βγάλουν την καφεΐνη από τη ζωή  τους μπορεί να εμφανίσουν συμπτώματα στέρησης ή προσωρινές αλλαγές στη διάθεση τους.

 

ΧΡΟΝΟΣ ΑΠΟΣΥΡΣΗΣ

Εάν το σώμα σας είναι εξαρτημένο από την καφεΐνη μπορεί να εμφανίσετε συμπτώματα στέρησης σε διάστημα μόλις 12 έως 24 ώρες. Το πόσο θα κρατήσουν αυτά τα συμπτώματα εξαρτάται από το την ποσότητα καφεΐνης που πίνετε αλλά κατά μέσο όρο διαρκούν από 2 έως 9 ημέρες αλλά μπορεί να φτάσουν και τις 21 έως 50 ημέρες.

 

  1. Λιγότεροι πονοκέφαλοι

Το να κόψετε την καφεΐνη θα είναι κάτι πολύ σημαντικό. Μια από τις πιο κοινές και δυσάρεστες παρενέργειες που μπορεί να εμφανιστούν σε αυτή τη διαδικασία αποτοξίνωσης είναι οι πονοκέφαλοι. Μπορεί να χρειαστεί να περάσουν μερικές μέρες μέχρι οι πονοκέφαλοι να γίνουν ενοχλητικοί στην καθημερινότητα σας.

Έχετε παρατηρήσει ποτέ αν έχετε δουλειά και δεν προλάβετε να πιείτε τον καφέ σας ότι θα σας πιάσει πονοκέφαλος; Αυτό είναι μόνο ένα από τα συμπτώματα που θα αντιμετωπίσετε σε αυτή σας την προσπάθεια -να κόψετε τον καφέ-. Άλλα συμπτώματα μπορεί να είναι:

  • Θολές σκέψεις
  • Κούραση
  • Δυσκολία συγκέντρωσης
  • Ευερεθιστότητα

Ακόμη και αν δεν αντιμετωπίσετε κάποια συμπτώματα αμέσως, μια μελέτη του 2004 διαπίστωσε ότι η πρόσληψη καφεΐνης είναι ένας μεγάλος παράγοντας κινδύνου για την ανάπτυξη χρόνιων ημερήσιων πονοκεφάλων.

 

  1. Υγιής πέψη

Η πρόσληψη καφεΐνης μπορεί να δημιουργήσει πολλά δυσάρεστα πεπτικά προβλήματα. Ο καφές έχει μια καθαρτική ιδιότητα που διεγείρει τα έντερα. Η κατανάλωση ιδιαίτερα μεγάλων ποσοτήτων καφέ μπορεί να προκαλέσει διάρροια ή χαλαρά κόπρανα (και ακόμη και ακράτεια).

Επιπρόσθετα, τα καφεϊνούχα ποτά μπορεί να διαδραματίσουν ρόλο στην ανάπτυξη της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης (GERD).

 

  1. Θα γεράσετε πιο όμορφα

Εάν ανησυχείτε για τη γήρανση, μπορείτε να επωφεληθείτε από την μη κατανάλωση καφεΐνης. Η καφεΐνη παρεμποδίζει το σχηματισμό κολλαγόνου και μειώνει  τη σύνθεση κολλαγόνου στο ανθρώπινο δέρμα.

Δεδομένου ότι το κολλαγόνο έχει άμεση επίδραση στο δέρμα, το σώμα και τα νύχια, αν δεν πίνετε το καθημερινό σας φλιτζάνι καφέ μπορεί να σημαίνει λιγότερες ρυτίδες για σας.

 

Ποιος πρέπει να αποφεύγει την καφεΐνη;

Είναι καλύτερο να κόψετε εντελώς την καφεΐνη αν ισχύει κάποιο από τα παρακάτω:

 

  1. Είστε έγκυος ή προσπαθείτε να μείνετε έγκυος

Είναι γενικά γνωστό ότι αν είστε έγκυος ή θηλάζετε θα πρέπει να αποφεύγετε την καφεΐνη όμως είναι πολύ σημαντικό να μειώσετε την καφεΐνη και αν προσπαθείτε να συλλάβετε.  Η καφεΐνη έχει συνδεθεί με την αύξηση της αποβολής και τη μείωση της γονιμότητας.

 

  1. Είστε επιρρεπείς στο άγχος

Εκείνοι που είναι επιρρεπείς σε άγχος ή κατάθλιψη μπορεί να διαπιστώσουν ότι η καφεΐνη κάνει την κατάστασή τους χειρότερη. Η καφεΐνη έχει αποδειχθεί ότι επιδεινώνει ορισμένες ψυχιατρικές παθήσεις. Μπορεί να προκαλέσει αυξημένη ευερεθιστότητα, εχθρότητα και ανήσυχη συμπεριφορά.

 

  1. Έχετε εντερικά ή πεπτικά προβλήματα όπως γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση, ουρική αρθρίτιδα ή διαβήτη

Εάν έχετε μια προϋπάρχουσα πεπτική κατάσταση, η καφεΐνη μπορεί να κάνει τα συμπτώματά σας ακόμη χειρότερα. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για εκείνους με:

 

  1. Λαμβάνετε ορισμένα φάρμακα

Ελέγχετε πάντοτε εάν η καφεΐνη έχει αρνητικές αλληλεπιδράσεις με τα φάρμακα που παίρνετε. Μερικά από αυτά τα φάρμακα περιλαμβάνουν:

  • Αντιβακτηριακά φάρμακα
  • Αντικαταθλιπτικά (ιδιαίτερα ΜΑΟΙ)
  • Φάρμακα για το άσθμα

Μετά από όλα αυτά οφείλουμε να σας πούμε ότι ο καφές έχει και τα οφέλη του! Εάν η ζωή σας δεν βελτιώνεται αφού βγάλετε τον καφέ από την καθημερινότητα σας τότε μάλλον δεν υπάρχει λόγος να τον εγκαταλείψετε εντελώς. Όπως με όλα τα καλά πράγματα και τρόφιμα, το μέτρο είναι η λύση. Ένας καφές κάθε πρωί είναι αγαπημένη συνήθεια για πολλούς ανθρώπους.