17 εντυπωσιακά οφέλη της μελάσας

4118
μελάσα

17 εντυπωσιακά οφέλη της μελάσας

Τα οφέλη για την υγεία  από την κατανάλωση μελάσας περιλαμβάνουν την ανακούφιση από προβλήματα που σχετίζονται με την εμμηνόρροια, την παχυσαρκία, τον διαβήτη, το άγχος, τον υπερμεγέθη προστάτη, την ακμή και άλλες δερματικές διαταραχές. Επίσης παρέχει ανακούφιση από τη δυσκοιλιότητα, τους πονοκεφάλους και την αναιμία.

Βοηθάει στη βελτίωση της υγείας των οστών και των μαλλιών, διατηρεί την ισορροπία των ηλεκτρολυτών, τη σεξουαλική υγεία, τη λειτουργία του νευρικού συστήματος και επιταχύνει την επούλωση των πληγών.

Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα, διατηρεί σε υγιή επίπεδα την αιμοσφαιρίνη και βελτιώνει το σχηματισμό νέων κυττάρων στο σώμα.

 

Τι είναι η Μελάσα;

Η μελάσα είναι ένα υποπροϊόν που προέρχεται από τη διαδικασία της μεταποίησης του ζαχαροκάλαμου και των  ζαχαρότευτλων σε επιτραπέζια ζάχαρη. Μαζί με τη χρήση του ως γλυκαντικού σε τρόφιμα, προσφέρει επίσης οφέλη για την υγεία και χρησιμοποιείται για τη θεραπεία ενός ευρέος φάσματος διαταραχών.

Συνήθως τη συναντάμε σαν παχύρευστο σιρόπι αν και έχει πολλές μορφές ανάλογα με την ουσία από την οποία έχει γίνει η εκχύλιση της ζάχαρη. Το ζαχαροκάλαμο και τα ζαχαρότευτλα τείνουν να παράγουν παχύτερες μελάσες, αν και η μελάσα των ζαχαρότευτλων έχει μια έντονη και για πολλούς άσχημη γεύση η οποία συνήθως δεν είναι ευχάριστη για να καταναλωθεί από τους ανθρώπους. Μελάσα μπορείτε επίσης να φτιάξετε και στο σπίτι.

Ιστορικά, η μελάσα παράχθηκε στην Καραϊβική για πρώτη φορά, όπου η καλλιέργεια ζαχαροκάλαμου και ζαχαρότευτλων ήταν η υψηλότερη. Από εκεί, εισήχθη στις Ηνωμένες Πολιτείες στις αρχές του 20ού αιώνα. Σήμερα, παράγεται σε μεγάλη κλίμακα στην Ταϊλάνδη, την Ινδία, την Ταϊβάν, τη Βραζιλία, τις Φιλιππίνες και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

 

Τύποι μελάσας

Οι μελάσες έρχονται σε τρεις ποικιλίες – ελαφριά, σκούρη και μαύρη, οι οποίες προέρχονται από διάφορα τρόφιμα που μεταποιούνται σε ζάχαρη. Το θρεπτικό περιεχόμενο και η ποιότητα της μελάσας εξαρτώνται από τη μέθοδο που, την ωριμότητα του φυτού και την ποσότητα της ζάχαρης που εξάγεται.

Blackstrap Melasses:Λαμβάνεται από ακατέργαστη ζάχαρη από ζαχαροκάλαμο και κονσερβοποιημένη ζάχαρη. Είναι επίσης γνωστή ως τελική μελάσα σε μύλους ζαχαροκάλαμου και μελάσες διυλιστηρίων σε περιβάλλον διυλιστηρίου.

Μελάσσα από ζαχαροκάλαμο:Πρόκειται για ένα υποπροϊόν της εξευγενισμένης ζάχαρης από χυμό ζαχαροκάλαμου και μελάσα τεύτλων. Είναι ένα παραπροϊόν της εξόρυξης σακχαρόζης από ζαχαρότευτλα.

Θειούχα μελάσα:Η μελάσα αναφέρετε και σαν θειούχα μελάσα εάν έχει εκχυλιστεί από νεαρό ζαχαροκάλαμο και έχει υποστεί επεξεργασία με διοξείδιο του θείου για συντήρηση.

Μη απορροφημένες μελάσες: Οι μελάσες που εξάγονται από το ώριμο ζαχαροκάλαμο δεν χρειάζονται θείο και διατηρούν την πλούσια και ελαφριά γεύση τους. Αυτή η ποικιλία αναφέρεται ως μη σπασμένη μελάσα.

Hydrol: Οι μελάσες που λαμβάνονται από την υδρόλυση αμύλου καλούνται υδροόλη.

Άλλα:Άλλοι τύποι μελάσας περιλαμβάνουν μελάσα ροδιού που είναι θρεπτικές και παρασκευάζονται από ρόδι.

 

Τι γεύση έχει η μελάσα;

Η ελαφριά μελάσα έχει γλυκιά και  ήπια γεύση, ενώ η σκοτεινή μελάσα είναι πλουσιότερη και γεμάτη στη γεύση, σχεδόν σαν τη σακχαρίνη γι’ αυτό και χρησιμοποιείται σε επιδόρπια. Η μαύρη μελάσα (Blackstrap) τείνει να είναι πικρή και δεν τρώγεται εύκολα μόνη της.

 

Διατροφική αξία της μελάσας

Η μελάσα περιέχει κάποια βασικά μέταλλα. Αυτά είναι: μαγνήσιο, μαγγάνιο, κάλιο, χαλκό, σίδηρο, φώσφορο, χρώμιο, κοβάλτιο και νάτριο. Είναι μια καλή πηγή ενέργειας και υδατανθράκων ενώ περιέχει και σάκχαρα. Εκτός από αυτό έχει περιεκτικότητα σε διάφορες βιταμίνες όπως νιασίνη, βιταμίνη Β6, θειαμίνη και ριβοφλαβίνη. Η μελάσα έχει πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε λίπος και ίνες.

 

Οφέλη για την υγεία που προσφέρει η μελάσα

Η μελάσα είναι πολύ υγιής, κυρίως λόγω του πυκνού και θρεπτικού της περιεχομένου. Μπορεί να βοηθήσει σε πολλές λειτουργίες τους σώματος όπως μείωση του στρες,  ελάττωση της δυσπεψίας, αύξηση της κυκλοφορίας του αίματος και ενίσχυση των οστών. Μια μεμονωμένη κουταλιά της σούπας προσφέρει μια έκρηξη ζάχαρης και υδατανθράκων.

 

Αντιοξειδωτικές ιδιότητες

Μια έρευνα που διεξήχθη στις ΗΠΑ έδειξε από τα εναλλακτικά προϊόντα σακχάρων, η μελάσα, περιέχει την υψηλότερη ποσότητα αντιοξειδωτικών σε σύγκριση με τη ζάχαρη, το σιρόπι καλαμποκιού, την ακατέργαστη ζάχαρη και άλλα γλυκαντικά. Αυτά τα αντιοξειδωτικά προστατεύουν το σώμα από την οξειδωτική βλάβη που σχετίζεται με διάφορες διαταραχές και εκφυλιστικές ασθένειες.

 

Προστατεύει από τις κράμπες της περιόδου

Η μελάσα είναι μια πολύ καλή πηγή σιδήρου και είναι πολύ αποτελεσματική κατά τη διάρκεια της εμμηνόρροιας, όπου οι γυναίκες διατρέχουν μεγάλο κίνδυνο ανεπάρκειας σιδήρου λόγω της απώλειας αίματος. Χωρίς λιπαρά και με περιορισμένες θερμίδες είναι μια καλή εναλλακτική λύση ως πηγή σιδήρου σε σύγκριση με άλλες λιπαρές πηγές όπως το κόκκινο κρέας.

Τα μεταλλικά στοιχεία όπως το μαγνήσιο και το ασβέστιο που υπάρχουν στη μελάσα βοηθούν στην πρόληψη της πήξης του αίματος, ανακουφίζουν από τις κράμπες της εμμηνόρροιας και διατηρούν την υγεία των μυών της μήτρας. Είναι μια υγιεινή εναλλακτική λύση, σε σύγκριση με άλλα φάρμακα για την εμμηνόρροια που μπορεί να έχουν ορισμένες παρενέργειες.

 

Ελέγχει το βάρος

Σύμφωνα με ένα επιστημονικό άρθρο οι πολυφαινόλες που υπάρχουν στη μελάσα έχουν αντιοξειδωτικές ιδιότητες που μπορεί να αποδειχτούν πολύ αποτελεσματικές στη μείωση της παχυσαρκίας και τη διαχείριση του βάρους.

Σε έρευνα που έγινε για να διαπιστωθεί ο ρόλος της μελάσας σε μια δίαιτα με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, ήταν φανερό ότι το εκχύλισμα μελάσας βοηθά στη μείωση του σωματικού βάρους και λίπους μειώνοντας την απορρόφηση θερμίδων από το σώμα.

 

Βελτιώνει τη σεξουαλική υγεία

Η μελάσα Blackstrap είναι πλούσια σε ανόργανο μαγγάνιο, το οποίο βοηθά στην  παραγωγή των ορμονών φύλου. Διαδραματίζει δε, ζωτικό ρόλο στη λειτουργία του νευρικού συστήματος, στην πρόληψη των θρόμβων αίματος και στην παραγωγή ενέργειας από τους υδατάνθρακες. Μια ανεπάρκεια μαγγανίου μπορεί να οδηγήσει σε στειρότητα, γενική κόπωση και αδύναμα οστά.

 

Αντιμετωπίζει τη Δυσκοιλιότητα

Η μελάσα έχει αποδειχθεί πολύτιμη για τη θεραπεία της δυσκοιλιότητας. Μια έρευνα σχετικά με την επίδραση της μελάσας στη θεραπεία της δυσκοιλιότητας, έδειξε ότι τα κλύσματα με γάλα και μελάσα είναι εξίσου αποτελεσματικά με τα κλύσματα φωσφορικού νατρίου που συνήθως γίνονται στα παιδιατρικά τμήματα.

 

Διατηρεί τα οστά υγιή

Σύμφωνα με μια μελέτη η μελάσα blackstrap είναι μια καλή πηγή ασβεστίου. Το ασβέστιο παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη διατήρηση της υγείας των οστών, στη λειτουργία του ενζυμικού συστήματος, στην απομάκρυνση των τοξινών και στη λειτουργία της κυτταρικής μεμβράνης. Είναι επίσης απαραίτητο για  να διατηρεί υγιή τα δόντια και να προστατεύει το σώμα από παθήσεις των οστών που είναι κοινές κατά την εμμηνόπαυση. Εκτός από τα πιο υγιή οστά, η ικανότητα της μυϊκής σύσπασης αποδίδεται επίσης στην παρουσία ασβεστίου στο σώμα.

 

Αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες

Η μελάσα έχει χρησιμοποιηθεί αποτελεσματικά στην παρασκευή ενός φαρμάκου για τη θεραπεία των ρευματισμών και της νευραλγίας. Οι αντιφλεγμονώδεις και αντιοξειδωτικές ιδιότητες της μελάσας τη καθιστούν ως ένα αξιόπιστο συστατικό για τη θεραπεία τέτοιων διαταραχών.

 

Διαχειρίζεται το διαβήτη

Μελέτες έχουν αποκαλύψει ότι η μελάσα blackstrap βοηθά στη σταθεροποίηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Έχει μέτριο γλυκαιμικό δείκτη και βοηθά στην επιβράδυνση του μεταβολισμού της γλυκόζης και των υδατανθράκων, γεγονός που συνεπάγεται μικρότερη παραγωγή ινσουλίνης. Διαθέτει μια σημαντική ποσότητα του ιχνοστοιχείου χρωμίο, το οποίο είναι πολύτιμο σε σχέση με τη δράση της ινσουλίνης και τη διατήρηση της γλυκόζης στο σώμα.

Η μελάσα περιέχει την υψηλότερη ποσότητα χρωμίου (0,266 mg / kg) σε σύγκριση με την λευκή ζάχαρη και την καστανή ζάχαρη. Μια ανεπάρκεια χρωμίου μπορεί να οδηγήσει σε διαβήτη. Αυτό μπορεί να αποτελεί σοβαρό κίνδυνο χρόνιων ασθενειών όπως η αθηροσκλήρωση, η χοληστερόλη στο αίμα και άλλες καρδιακές διαταραχές.

 

Αποτρέπει την υποκαλιαιμία

Η μελάσα έχει μεγάλη περιεκτικότητα σε κάλιο, το οποίο απαιτείται για την καλή λειτουργία των κυττάρων. Το κάλιο παίζει επίσης σημαντικό ρόλο στη σύσπαση των νεύρων και των μυών και συμβάλλει στη διατήρηση της καρδιακής υγείας. Η επαρκής πρόσληψη τροφών πλούσιων σε κάλιο, όπως η μελάσα, βοηθά στην πρόληψη διαταραχών όπως η υποκαλιαιμία και μειώνει την αρτηριακή πίεση.

 

Βελτιώνει την ακμή

Η χρήση της μελάσας βοηθά στη θεραπεία της ακμής. Περιέχει γαλακτικό οξύ, το οποίο βοηθά στην ανακούφιση των συμπτωμάτων της ακμής. Το γαλακτικό οξύ παράγεται από βακτήρια γαλακτικού οξέος και παίζει σημαντικό ρόλο στον μεταβολισμό των υδατανθράκων. Χρησιμοποιείται ως ένας φυσικός και υποαλλεργικός  τρόπος για τη θεραπεία της ακμής και άλλων δερματικών διαταραχών. Εκτός από τη μελάσα, το γαλακτικό οξύ βρίσκεται επίσης στο ξινόγαλα, τα μήλα και το χυμό ντομάτας.

 

Επιταχύνει τη διαδικασία θεραπείας του σώματος

Η μελάσα έχει χρησιμοποιηθεί λόγω των επιδράσεων της στη θεραπεία τραυμάτων και εγκαυμάτων του δέρματος. Προωθεί επίσης την υγιή ανάπτυξη των ιστών.

 

Αυξάνει τον σχηματισμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων

Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, η μελάσα είναι εξαιρετικά χρήσιμη στη θεραπεία της αναιμίας. Βοηθά στην απορρόφηση του σιδήρου, τον σχηματισμό ερυθρών αιμοσφαιρίων και διατηρεί ένα υγιές ανοσοποιητικό σύστημα. Η μελάσα είναι επίσης πλούσια σε χαλκό, ο οποίος βοηθά στην εξάλειψη των ελεύθερων ριζών από το σώμα. Μια ανεπάρκεια χαλκού και σιδήρου μπορεί να οδηγήσει σε αναιμία, προβλήματα του θυρεοειδούς αδένα, καρδιακή αρρυθμία και οστεοπόρωση.

 

Διατηρεί τα επίπεδα της αιμοσφαιρίνης

Η περιεκτικότητα σε σίδηρο της μελάσας βοηθά στη διατήρηση φυσιολογικών επιπέδων της αιμοσφαιρίνης. Η αιμοσφαιρίνη παίζει βασικό ρόλο στην παροχή οξυγόνου από τους πνεύμονες σε άλλα μέρη του σώματος. Είναι επίσης ζωτικής σημασίας για την παραγωγή ενέργειας και την ενίσχυση του μεταβολισμού.

 

Προωθεί την ανάπτυξη

Η μελάσα Blackstrap μερικές φορές χρησιμοποιείτε και ως τσάι εγκυμοσύνης, λόγω της παρουσίας σιδήρου, βιταμίνης Β (δηλαδή φυλλικού οξέος) και άλλων βασικών ορυκτών. Η κατανάλωση αυτού του τσαγιού κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης παρέχει ασβέστιο, το οποίο απαιτείται για την ανάπτυξη του μωρού.

 

Διατηρεί υγιές το νευρικό σύστημα

Η μελάσα περιέχει μαγνήσιο, το οποίο βοηθά στη λειτουργία του νευρικού συστήματος. Χαλαρώνει τα νεύρα και τα αιμοφόρα αγγεία, εξισορροπώντας τον όγκο του ασβεστίου. Μια ανεπάρκεια μαγνησίου στο σώμα μπορεί να οδηγήσει σε υπέρταση, μυϊκές κράμπες, σπασμούς και γενική κόπωση του σώματος.

 

Προστατεύει από τον πονοκέφαλο και την κόπωση

Η μελάσα Blackstrap είναι μια καλή πηγή ορυκτών και βιταμινών όπως η βιταμίνη Β6 και το παντοθενικό οξύ. Η ανεπάρκεια αυτών των βιταμινών μπορεί να προκαλέσει πονοκεφάλους, άσθμα, κόπωση και άγχος. Η κατανάλωση μελάσας βοηθά στην παροχή αυτών των απαιτούμενων βιταμινών και διατηρεί καλή γενική υγεία.

 

Φροντίδα μαλλιών

Το εκχύλισμα μελάσας είναι καλό για τα μαλλιά και προάγει την υγιή ανάπτυξη των τριχών. Η μελάσα ενυδατώνει τα μαλλιά και βελτιώνει την υφή τους ενώ αποτρέπει την πρόωρη γήρανση και το γκριζάρισμα.

 

Χρήσεις μαύρης μελάσας

Υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους οποίους μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τη μελάσα.

Στη μαγειρική

Η μελάσα είναι αρκετά δημοφιλής, και περισσότερο για τη χρήση της σε αρτοσκευάσματα, όπως πίτες, μελόψωμα και κέικ φρούτων.

Χρησιμοποιείται επίσης στην κατασκευή ρουμιού, γι’ αυτό και το ρούμι σαν ποτό είναι πολύ δημοφιλές σε περιοχές που υπάρχει μεγάλη καλλιέργεια ζαχαροκάλαμου.

Χρησιμοποιείται επίσης για να δώσει υφή, χρώμα και γεύση στη καστανή ζάχαρη.

Η μελάσα συνήθως περιλαμβάνεται σε επιδόρπια και  γλυκές αρωματικές ουσίες ενώ μπορεί να αναμιχθεί με τσάι ή καφέ.

Ωστόσο μπορείτε πολύ απλά να καταναλώνετε μια κουταλιά μελάσας την ημέρα και να απολαύσετε όλα θρεπτικά συστατικά της!