Νομίζετε ότι μπορεί να έχετε κατάθλιψη; – Δείτε τα συμπτώματα!

237
simptwmata katathlipsis

Νομίζετε ότι μπορεί να έχετε κατάθλιψη; – Δείτε τα συμπτώματα!

Δείτε παρακάτω μερικά από τα συμπτώματα που πρέπει να αναζητήσετε.

 

 

Τι είναι η κατάθλιψη;

Το να αισθάνεστε άσχημα σε διάφορες στιγμές της ζωής σας είναι κάτι απόλυτα φυσιολογικό. Αλλά συνεχόμενα συναισθήματα όπως η απελπισία μπορεί να είναι ένα σημάδι ότι έχετε κατάθλιψη.

Η κατάθλιψη είναι κάτι περισσότερο από την απλή θλίψη που αντιμετωπίζουμε σαν αντίδραση στις δυσκολίες της ζωής. Η κατάθλιψη αλλάζει τον τρόπο που σκέφτεστε, αισθάνεστε και λειτουργείτε σε καθημερινές δραστηριότητες.

Μπορεί να επηρεάσει την ικανότητά και τη θέληση σας να εργαστείτε, να μελετήσετε, να φάτε, να κοιμηθείτε και να απολαύσετε τη ζωή. Απλώς προσπαθείτε να περάσετε την ημέρα σας.

Ενώ μερικοί άνθρωποι περιγράφουν την κατάθλιψη σαν να ζουν σε μια μαύρη τρύπα ή έχουν μια αίσθηση επικείμενης καταστροφής, άλλοι αισθάνονται άψυχοι, άδειοι και απαθείς.

Οι άνδρες ειδικότερα μπορούν να αισθάνονται θυμωμένοι και ανήσυχοι συνεχώς. Εντούτοις, αν έχετε κατάθλιψη η οποία αφήνετε χωρίς θεραπεία, μπορεί να γίνει μια σοβαρή κατάσταση υγείας.

Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι τα συναισθήματα της ανικανότητας και της απελπισίας είναι συμπτώματα κατάθλιψης και όχι η πραγματικότητα την οποία ζείτε.

Ανεξάρτητα από το πόσο απελπισμένοι αισθάνεστε, μπορείτε να βελτιωθείτε. Αν κατανοήσετε την αιτία της κατάθλιψής σας και αναγνωρίσετε τα διάφορα συμπτώματα και τους τύπους κατάθλιψης, μπορείτε να κάνετε τα πρώτα βήματα για να αισθανθείτε καλύτερα και να ξεπεράσετε το πρόβλημα.

 

Ποια είναι τα συμπτώματα της κατάθλιψης;

Η κατάθλιψη ποικίλλει από άτομο σε άτομο, αλλά υπάρχουν μερικά κοινά σημεία και συμπτώματα.

Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι αυτά τα συμπτώματα μπορεί να είναι μέρος της φυσιολογικής ζωής σας και απλά περνάτε μια δύσκολη περίοδο.

Όμως, όσο περισσότερα συμπτώματα έχετε και όσο περισσότερο διαρκούν – τόσο πιο πιθανό είναι να έχετε κατάθλιψη.

 

10 κοινά συμπτώματα της κατάθλιψης:

  1. Αίσθημα αδυναμίας και απελπισίας. Μια ζοφερή προοπτική – ότι τίποτα δεν θα βελτιωθεί ποτέ και δεν υπάρχει τίποτα που να μπορείτε να κάνετε για να αλλάξετε την κατάστασή σας.
  2. Απώλεια ενδιαφέροντος για καθημερινές δραστηριότητες. Δεν ενδιαφέρεστε πια για παλιά χόμπι, ψυχαγωγία, κοινωνικές δραστηριότητες ή σεξ. Δεν μπορείτε πλέον να αισθανθείτε χαρά και ευχαρίστηση.
  3. Αλλαγές στην όρεξη ή το βάρος. Σημαντική απώλεια ή αύξηση τους βάρους σας- μια αλλαγή πάνω από 5% του σωματικού σας βάρους σε ένα μήνα.
  4. Αλλαγές στον ύπνο. Είτε η αϋπνία, ειδικά όταν ξυπνάτε τα ξημερώματα και δεν μπορείτε να κοιμηθείτε ξανά ή αν κοιμάστε πάρα πολλές ώρες την ημέρα.
  5. Θυμός ή ευερεθιστότητα. Αίσθημα αναταραχής, ανησυχίας ή ακόμα και βιαιότητας. Οι αντοχές σας είναι χαμηλές όπως και η ψυχραιμία σας, ενώ είναι πολύ εύκολο να εκνευριστείτε.
  6. Απώλεια ενέργειας. Αίσθημα κόπωσης και υποτονικότητας. Μπορεί να αισθάνεστε βαρύ όλο το σώμα σας. Επίσης ακόμα και μικρές, εύκολες δουλείες θα φαίνονται εξαντλητικές ή θα χρειάζεστε περισσότερο χρόνο για να τις ολοκληρώσετε
  7. Αυτοαπομόνωση. Θα έχετε ισχυρά αισθήματα ενοχής και θα αισθάνεστε ότι δεν έχετε καμία αξία. Κρίνετε σκληρά τον εαυτό σας και επικριτικά για τυχόν σφάλματα και λάθη.
  8. Ατρόμητη συμπεριφορά. Καταφεύγετε σε συνήθειες που δεν σας ενδιέφεραν παλιά όπως κατάχρηση ουσιών, τυχερά παιχνίδια, απερίσκεπτη οδήγηση ή επικίνδυνα αθλήματα.
  9. Προβλήματα συγκέντρωσης. Δεν μπορείτε να εστιάσετε, να αποφασίσετε ή να θυμηθείτε πράγματα.
  10. Ανεξήγητοι πόνοι. Αυξάνονται διάφορες ενοχλήσεις στο σώμα σας όπως πονοκέφαλοι, πόνος στην πλάτη, πονάκια και πόνος στο στομάχι.

 

Είναι κατάθλιψη ή διπολική διαταραχή;

Η διπολική διαταραχή, επίσης γνωστή ως μανιακή κατάθλιψη επιφέρει σοβαρές μεταβολές στη διάθεση, την ενέργεια, τη σκέψη και τη συμπεριφορά σας.

Επειδή μοιάζει πολύ με την κατάθλιψη όταν βρίσκεται στη χαμηλή φάση, συχνά παραβλέπετε και δεν γίνετε σωστή διάγνωση.

Αυτό μπορεί να είναι ένα σοβαρό πρόβλημα καθώς η λήψη αντικαταθλιπτικών στη διπολική διαταραχή μπορεί να επιδεινώσει την κατάσταση.

Εάν έχετε περάσει ποτέ από φάσεις όπου είχατε υπερβολικά αισθήματα ευφορίας, μειωμένη ανάγκη για ύπνο και παρορμητική συμπεριφορά, υπάρχουν πιθανότητες να διαγνωστείτε με διπολική διαταραχή.

 

Κατάθλιψη και κίνδυνος αυτοκτονίας

Η κατάθλιψη αποτελεί σημαντικό παράγοντα κινδύνου για αυτοκτονία. Η βαθιά απελπισία που είναι αποτέλεσμα της κατάθλιψης μπορεί να σας κάνει να πιστεύετε ότι η αυτοκτονία είναι η μοναδική λύση για να ξεφύγετε από τον πόνο και τα άσχημα συναισθήματα.

Εάν έχετε ένα αγαπημένο πρόσωπο το οποίο έχει κατάθλιψη, πρέπει να δίνετε ιδιαίτερη σημασία στα λόγια του και σε οποιαδήποτε συμπεριφορά μπορεί να υποδηλώνει μια θέληση αυτοκτονίας.

 

Σημάδια αυτοκτονίας

  • Το άτομο μιλά για αυτοκτονία ή το ενδεχόμενο να βλάψει τον εαυτό του
  • Εκφράζει έντονα αισθήματα απελπισίας
  • Παρουσιάζει έντονη ανησυχία για το θάνατο και τι γίνετε μεταθανάτια
  • Συμπεριφέρεται απερίσκεπτα, σαν να έχει μια επιθυμία θανάτου
  • Καλεί ή συναντά ανθρώπους με σκοπό να τους αποχαιρετήσει
  • Θέλει να τακτοποιήσει διάφορες εκκρεμότητες
  • Λέει πράγματα όπως «Όλοι θα είναι καλύτερα χωρίς εμένα» ή «Δε θα λείψω σε κανέναν»
  • Παρατηρείτε μια ξαφνική αλλαγή από την καταθλιπτική διάθεση στην ηρεμία και τη γαλήνη

Αν νομίζετε ότι ένας φίλος ή μέλος της οικογένειας σας σκέφτεται να αυτοκτονήσει εκφράστε την ανησυχία σας και αναζητήστε αμέσως βοήθεια. Η ανοιχτή συζήτηση για αυτοκτονικές σκέψεις και συναισθήματα μπορεί να σώσει τη ζωή τους.

 

Πώς τα συμπτώματα κατάθλιψης ποικίλουν ανάλογα με το φύλο και την ηλικία

Η κατάθλιψη ποικίλλει συχνά ανάλογα με την ηλικία και το φύλο. Τα συμπτώματα της κατάθλιψης διαφέρουν ανάμεσα στις γυναίκες, τους άνδρες, τους νέους και τους ηλικιωμένους.

 

Η κατάθλιψη στους άνδρες

Οι καταθλιπτικοί άντρες είναι λιγότερο πιθανό να αναγνωρίσουν αυτά τα συναισθήματα της απελπισίας. Αντ’ αυτού, τείνουν να διαμαρτύρονται για κόπωση, ευερεθιστότητα, προβλήματα ύπνου και απώλεια ενδιαφέροντος για εργασία και χόμπι.

Είναι επίσης πιο πιθανό να παρουσιάσουν συμπτώματα όπως ο θυμός, η επιθετικότητα, η απερίσκεπτη συμπεριφορά και η κατάχρηση ουσιών.

 

Κατάθλιψη στις γυναίκες

Οι γυναίκες έχουν περισσότερες πιθανότητες να παρουσιάσουν συμπτώματα κατάθλιψης, όπως έντονα συναισθήματα ενοχής, υπνηλία, υπερκατανάλωση τροφής και αύξηση βάρους.

Η κατάθλιψη στις γυναίκες επηρεάζεται επίσης από ορμονικούς παράγοντες κατά τη διάρκεια της εμμήνου ρύσεως, της εγκυμοσύνης και της εμμηνόπαυσης.

Στην πραγματικότητα, η κατάθλιψη μετά τον τοκετό επηρεάζει έως 1 στις 7 γυναίκες που εμφανίζουν κατάθλιψη μετά τον τοκετό.

 

Κατάθλιψη στους εφήβους

Η ευερεθιστότητα και ο θυμός είναι συχνά τα πιο αξιοσημείωτα συμπτώματα στην κατάθλιψη των εφήβων. Μπορεί επίσης να διαμαρτύρονται για πονοκεφάλους, στομαχόπονο ή άλλους σωματικούς πόνους.

 

Κατάθλιψη σε ηλικιωμένους ενήλικες

Οι ηλικιωμένοι τείνουν να διαμαρτύρονται περισσότερο για τα φυσικά και όχι για τα συναισθηματικά τα συμπτώματα της κατάθλιψης: όπως κόπωση, ανεξήγητοι πόνοι και προβλήματα μνήμης.

Μπορούν επίσης να παραμελούν την εμφάνιση τους και να σταματήσουν να παίρνουν φάρμακα που είναι απαραίτητα για την κατάσταση της υγείας τους.

 

Αιτίες κατάθλιψης και παράγοντες κινδύνου

Ενώ ορισμένες ασθένειες έχουν συγκεκριμένη ιατρική αιτία, κάτι που κάνει και τη θεραπεία τους απλή, η κατάθλιψη είναι πιο περίπλοκη.

Η κατάθλιψη δεν είναι μόνο το αποτέλεσμα μιας χημικής ανισορροπίας στον εγκέφαλο που μπορεί να θεραπευτεί με φαρμακευτική αγωγή. Προκαλείται από ένα συνδυασμό βιολογικών, ψυχολογικών και κοινωνικών παραγόντων.

Με άλλα λόγια, ο τρόπος ζωής σας, οι σχέσεις σας και οι δεξιότητές σας παίζουν εξίσου σημαντικό ρόλο – αν όχι μεγαλύτερο – από ότι η γενετική.

 

Οι παράγοντες κινδύνου που σας κάνουν πιο ευάλωτους στην κατάθλιψη περιλαμβάνουν:

  • Μοναξιά και απομόνωση
  • Έλλειψη κοινωνικής στήριξης
  • Πρόσφατες αγχωτικές εμπειρίες
  • Οικογενειακό ιστορικό κατάθλιψης
  • Οικογενειακά προβλήματα ή προβλήματα σχέσεων
  • Οικονομικά προβλήματα
  • Τραύματα παιδικής ηλικίας, βία και καταχρήσεις
  • Αλκοόλ ή κατάχρηση ναρκωτικών
  • Ανεργία ή υποαπασχόληση
  • Προβλήματα υγείας ή χρόνιος πόνος

 

Τι μπορείτε να κάνετε για να αισθανθείτε καλύτερα

Όταν έχετε κατάθλιψη, μπορεί να αισθάνεστε ότι δεν υπάρχει φως στο τέλος του τούνελ. Αλλά υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να βελτιώσετε και να σταθεροποιήσετε τη διάθεσή σας.

Μπορείτε να ξεκινήσετε με μερικούς μικρούς στόχους και σιγά-σιγά θα προσπαθείτε να κάνετε κάτι περισσότερο κάθε μέρα. Το να αισθανθείτε καλύτερα θα πάρει χρόνο, αλλά μπορείτε να φτάσετε εκεί κάνοντας θετικές επιλογές και σκέψεις για τον εαυτό σας.

 

Πως να αντιμετωπίσετε την κατάθλιψη

Επικοινωνήστε με άλλους ανθρώπους.

Η απομόνωση αυξάνει την κατάθλιψη. Προσπαθήστε να προσεγγίσετε τους φίλους και τους αγαπημένους σας, ακόμα κι αν αισθάνεστε ότι είστε μόνοι ή δεν θέλετε να επιβαρύνετε με άλλους.

Η απλή πράξη του να μιλήσετε με κάποιον για το πώς αισθάνεστε μπορεί να είναι μια τεράστια βοήθεια.

Το άτομο με το οποίο θα επιλέξετε να μιλήσετε και να μοιραστείτε το πρόβλημα σας δεν είναι απαραίτητο να μπορεί να σας θεραπεύσει.

Απλά πρέπει να είναι ένας καλός ακροατής – κάποιος που θα ακούει προσεκτικά χωρίς να σας αποσπά ή να σας κρίνει.

 

Κινηθείτε

Όταν υποφέρετε από κατάθλιψη, απλά το να σηκωθείτε από το κρεβάτι μπορεί να φαίνεται  τρομακτικό, πόσο μάλλον να ασκηθείτε.

Αλλά η τακτική άσκηση μπορεί να είναι εξίσου αποτελεσματική με την αντικαταθλιπτική φαρμακευτική αγωγή για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της κατάθλιψης.

Κάντε ένα σύντομο περίπατο ή βάλτε μουσική και χορέψτε. Ξεκινήστε με μικρές δραστηριότητες και έπειτα προσθέσετε.

 

Ακολουθήστε μια διατροφή που ενισχύει τη διάθεση.

Μειώστε την πρόσληψη τροφής που μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη διάθεσή σας, όπως καφεΐνη, αλκοόλ, λιπαρά, ζάχαρη και υδατάνθρακες. Αυξήστε τα θρεπτικά συστατικά που ενισχύουν τη διάθεση, όπως τα λιπαρά οξέα ωμέγα-3.

 

Βρείτε τρόπους να εμπλακείτε ξανά στον κόσμο.

Περάστε λίγο χρόνο στη φύση, φροντίστε ένα κατοικίδιο ζώο, γίνετε εθελοντής, και ξεκινήστε  ένα χόμπι που απολαμβάνατε. Δεν θα νιώθετε πολύ καλά στην αρχή, αλλά καθώς έρχεστε σε επαφή με κόσμο, θα αρχίσετε να αισθάνεστε καλύτερα.

 

Πηγή: https://www.helpguide.org/articles/depression/depression-symptoms-and-warning-signs.htm