Πώς να μειώσετε τα επίπεδα κρεατινίνης στο σώμα σας

1087
πως να μειωσετε τα επιπεδα της κρεατινης

Πώς να μειώσετε τα επίπεδα κρεατινίνης στο σώμα σας

Η κρεατινίνη είναι ένα φυσικό απόβλητο προϊόν του σώματος που δημιουργείται από την καθημερινή κίνηση των μυών. Η κρεατινίνη βρίσκεται στο αίμα και στα ούρα και επεξεργάζεται από τα νεφρά μέχρι να βγει από το σώμα.

Το αίμα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο καθαρό για να μπορεί το σώμα να λειτουργεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Το αίμα που έχει μεγάλη περιεκτικότητα σε κρεατινίνη σας θέτει σε πολύ υψηλό κίνδυνο για διαταραχές των νεφρών, όπως η ουραιμία, που μπορεί να αποδειχτούν πολύ επικίνδυνες για τη ζωή των ανθρώπων.

Οι γιατροί χρησιμοποιούν συχνά τις εξετάσεις αίματος κρεατινίνης για να διαπιστώσουν πόσα καλά λειτουργούν τα νεφρά σας.  Τα υψηλά επίπεδα κρεατινίνης στο αίμα ή τα ούρα μπορεί να σηματοδοτούν ένα πρόβλημα στα νεφρά σας.

Ο καλύτερος τρόπος για να μειωθούν τα επίπεδα κρεατινίνης είναι η αντιμετώπιση της υποκείμενης αιτίας. Επίσης μπορείτε να κάνετε πολλές αλλαγές στη διατροφή και τον τρόπο ζωής σας που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της κρεατινίνης.

 

Τι προκαλεί τα υψηλά επίπεδα κρεατινίνης;

Οι συνήθεις εξετάσεις αίματος μπορούν να μετρήσουν τα επίπεδα κρεατινίνης. Ο γιατρός σας συνήθως θα σας δώσει περισσότερες από μία εξετάσεις ώστε να γίνει διάγνωση της υψηλής κρεατινίνης. Μερικά φάρμακα, συμπληρώματα διατροφής και τρόφιμα μπορούν προσωρινά να αυξήσουν τα επίπεδα κρεατινίνης στο σώμα σας.

Αν καταναλώσετε μεγάλες ποσότητες πρωτεΐνης μπορεί επίσης να έχετε υψηλά επίπεδα κρεατινίνης αλλά και μετά από έντονη άσκηση μπορεί να συμβεί το ίδιο.

Εάν πολλαπλές εξετάσεις δείξουν ότι ένα άτομο έχει υψηλά επίπεδα κρεατινίνης στο σώμα του, μπορεί αυτό να είναι ένα σημάδι ότι τα νεφρά τους δεν λειτουργούν σωστά.

Μια σοβαρή λοίμωξη μπορεί να έχει βλάψει τα νεφρά σας ή να μην έχετε καλή κυκλοφορία.

Μειωμένη ροή αίματος ή χαμηλή αρτηριακή πίεση που προκαλείται από αρτηριακή νόσο ή σοβαρή αφυδάτωση μπορεί επίσης να βλάψει τα νεφρά σας.

Τα άτομα με χρόνια νεφρική νόσο μπορούν επίσης να εμφανίσουν σημάδια υψηλής κρεατινίνης.

Είναι πιθανόν να  υποστεί βλάβη το φίλτρο του νεφρού, το οποίο ονομάζεται σπειροειδής.

Εάν κάποιος έχει υψηλά επίπεδα κρεατινίνης στο αίμα αλλά χαμηλό επίπεδο κρεατινίνης στα ούρα, μπορεί να είναι ένα σημάδι ότι ο σπειροειδής δεν λειτουργεί αποτελεσματικά.

 

Ορισμένες ασθένειες μπορεί επίσης να επηρεάσουν το νεφρό και το σπειράμα και μπορεί να οδηγήσουν σε υψηλά επίπεδα κρεατινίνης.

Αυτές οι ασθένειες είναι:

  • Διαβήτης
  • Αυτοάνοσες διαταραχές, όπως ο λύκος
  • Σύνδρομο Goodpasture
  • Αρθρίτιδα
  • Ραβδομυόλυση
  • Μυϊκή δυστροφία
  • Απώλεια αίματος που προκαλείται από σοκ

Είναι σημαντικό για όλους όσους έχουν υψηλά επίπεδα κρεατινίνης να απευθύνονται αμέσως στο γιατρό τους ώστε να λάβουν τα κατάλληλα μέτρα για τη θεραπεία της υποκείμενης αιτίας που προκαλεί το πρόβλημα.

Επίσης είναι πολύ χρήσιμο να ξεκινήσετε κάποια αγωγή στο σπίτι -με σωστή διατροφή και άσκηση- ώστε να προσπαθήστε να μειώσετε τα επίπεδα κρεατινίνης φυσικά.

 

Κρεατινίνη και διατροφή

Υπάρχουν αρκετές αλλαγές που μπορείτε να κάνετε στη διατροφή σας ώστε να μειωθούν τα επίπεδα κρεατινίνης. Τέτοιες αλλαγές είναι:

 

Μείωση της πρόσληψης πρωτεϊνών

Η κατανάλωση μεγάλης ποσότητας  πρωτεΐνης μπορεί να προκαλέσει προσωρινή αύξηση των επιπέδων κρεατινίνης, ακόμα και σε άτομο που είναι εντελώς υγιές. Σε κάποιον που έχει ήδη αυξημένα επίπεδα κρεατινίνης, μπορεί να αυξήσει ακόμα περισσότερο τα επίπεδα.

Το κόκκινο κρέας έχει αποδειχτεί ότι παίζει πολύ μεγάλο ρόλο. Το κόκκινο κρέας είναι ο μυϊκός ιστός του ζώου, ο οποίος φυσικά περιέχει κρεατίνη. Το μαγείρεμα του κρέατος λοιπόν, προκαλεί την κρεατίνη να διασπαστεί σε κρεατινίνη, οπότε όταν ένα άτομο τρώει το μαγειρεμένο κόκκινο κρέας, τα επίπεδα κρεατινίνης του θα αυξηθούν.

Οι άνθρωποι που καταναλώνουν τακτικά μεγάλες ποσότητες πρωτεϊνών μπορεί να έχουν υψηλότερα επίπεδα κρεατινίνης στο σώμα τους. Ένα άτομο μπορεί να το αντιμετωπίσει μειώνοντας την ποσότητα του κόκκινου κρέατος και των γαλακτοκομικών προϊόντων που καταναλώνει ή να τα αντικαταστήσει  με φυτικές πρωτεΐνες, όπως τα φασόλια.

 

Αύξηση των φυτικών ινών

Οι περισσότεροι άνθρωποι γνωρίζουν ότι η κατανάλωση ινών συμβάλλει στην εξισορρόπηση του πεπτικού συστήματος, όμως οι ίνες μπορούν επίσης να είναι επωφελείς για τους ανθρώπους που προσπαθούν  να  μειώσουν τα επίπεδα κρεατινίνης τους.

Μια συστηματική ανασκόπηση στην Ευρωπαϊκή Εφημερίδα της Κλινικής Διατροφής σημείωσε ότι οι διαιτητικές ίνες βοήθησαν άτομα με χρόνια νεφρική νόσο να μειώσουν τα επίπεδα κρεατινίνης.

Πολλές φυτικές τροφές, συμπεριλαμβανομένων των φρούτων, των λαχανικών, των σπόρων και των δημητριακών ολικής αλέσεως, περιέχουν ίνες.

 

Καταναλώστε επαρκείς ποσότητες υγρών

Η υπερβολική πρόσληψη υγρών μπορεί να είναι πρόβλημα για τα άτομα με κάποια νεφρική νόσο όμως η αφυδάτωση και η έλλειψη υγρών μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα κρεατινίνης στο σώμα σας. Πιο σωστή τακτική είναι να συζητήσετε με το γιατρό σας ποια είναι η ποσότητα υγρών που πρέπει να καταναλώνετε καθημερινά και να ακολουθείτε κατά γράμμα τις συμβουλές του.

Εάν δεν σας είναι εύκολο να πιείτε νερό τότε δοκιμάστε να το κάνετε πιο εύγευστο προσθέτοντας μια φέτα λεμονιού ή αγγουριού σε κάθε ποτήρι. Πολλοί άνθρωποι προτιμούν να καταναλώνουν τσάι και ροφήματα βοτάνων ώστε να αυξήσουν την πρόσληψη υγρών.

 

Αποφύγετε τα συμπληρώματα με κρεατίνη

Ορισμένα συμπληρώματα μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση των επιπέδων κρεατινίνης, ενώ άλλα μπορούν να τα αυξήσουν. Για παράδειγμα, πολλοί αθλητές και bodybuilders παίρνουν συμπληρώματα κρεατίνης για να αυξήσουν τη μυϊκή αντοχή τους.

Οι μύες χρησιμοποιούν της κρεατίνη για ενέργεια, αν δεν χρησιμοποιηθεί όμως θα μετατραπεί σε κρεατινίνη.

Τα άτομα που έχουν υψηλά επίπεδα κρεατινίνης πρέπει να αποφεύγουν την κρεατίνη και τα συμπληρώματα κρεατίνης.

 

Χρησιμοποιήστε  βότανα

Βότανα για ουρία κρεατινίνη

Το φασκόμηλο είναι ένα βότανο που χρησιμοποιείται για τη θεραπεία της υψηλής κρεατινίνης. Συχνά χρησιμοποιείται στην παραδοσιακή κινεζική ιατρική για να βοηθήσει τα άτομα με νεφρικές διαταραχές.

Μια πρόσφατη μελέτη διαπίστωσε ότι το φασκόμηλο μπορεί να προστατεύσει τους ανθρώπους από ορισμένα είδη νεφρικής ανεπάρκειας, γεγονός που μπορεί να βοηθήσει στην ενίσχυση του νεφρού, ώστε να μπορεί να επεξεργαστεί την κρεατινίνη.

Το φασκόμηλο περιέχει ψυχοδραστικές ιδιότητες, επομένως πρέπει να χρησιμοποιείται με προσοχή και υπό την καθοδήγηση ενός γιατρού.

Άλλα φυσικά διουρητικά θα μπορούσαν επίσης να βοηθήσουν στην μείωση της κρεατινίνης στο σώμα. Εάν ακολουθείτε κάποια φαρμακευτική αγωγή θα πρέπει να συμβουλευτείτε το γιατρό σας πριν ξεκινήσετε οποιοδήποτε βότανο ή συμπλήρωμα διατροφής.

 

Βότανα για μείωση της κρεατινίνης:

  • πικραλίδα
  • κανέλα
  • Τσουκνίδα
  • Ginseng
  • Ραδίκι
  • Χαμομήλι

 

Αλλαγές στον τρόπο ζωής για να μειώσετε την κρεατινίνη

Εκτός από την διατροφή σας καλό είναι να αλλάξετε και ορισμένες συμπεριφορές ώστε να μειωθούν ακόμη  περισσότερο τα επίπεδα κρεατινίνης.

 

Μην κάνετε πλέον έντονη άσκηση

Η μυϊκή δραστηριότητα παράγει κρεατινίνη. Όσο περισσότερο δουλεύουν οι μύες, τόσο περισσότερο ανεβαίνει  η κρεατινίνη στο αίμα σας. Ενώ η τακτική άσκηση είναι απαραίτητη για την καλή υγεία, η υπερβολική άσκηση μπορεί να προκαλέσει αύξηση των επιπέδων κρεατινίνης στο αίμα.

Μια μελέτη του 2012 έδειξε ότι η έντονη άσκηση αυξάνει προσωρινά τα επίπεδα κρεατινίνης στο αίμα. Είναι καλύτερο να αποφεύγετε την έντονη άσκηση αν ακολουθείτε οποιαδήποτε θεραπεία για την κρεατινίνης.

Ωστόσο δεν πρέπει να αποφεύγετε εντελώς την άσκηση εκτός από ορισμένες ακραίες περιστάσεις.

Δεν χρειάζεται να βγάλετε εντελώς την άσκηση από τη ζωή σας. Μπορείτε να κάνετε γιόγκα ή πιλάτες. Οι άνθρωποι που προτιμούν τις ασκήσεις cardio, όπως το τρέξιμο ή το ποδήλατο, πλέον να κάνετε  περπάτημα ή το κολύμπι.

 

Συμπέρασμα

Οι αλλαγές στη διατροφή και τον τρόπο ζωής σας θα σας βοηθήσει να μειώσετε τα επίπεδα κρεατινίνης, αλλά η αντιμετώπιση της υποκείμενης αιτίας είναι ο μόνος τρόπος να βεβαιωθείτε ότι τα επίπεδα παραμένουν ισορροπημένα μακροπρόθεσμα.