Πώς να σταματήσετε τη διάρροια: αιτίες, παράγοντες κινδύνου και θεραπείες στο σπίτι

312
διαρροια

Πώς να σταματήσετε τη διάρροια: αιτίες, παράγοντες κινδύνου και θεραπείες στο σπίτι

 

Αντιμετώπιση της διάρροιας

Συμβατικές θεραπείες

Αντιδιαρροϊκά φάρμακα

Αυτά τα φάρμακα, γνωστά και ως φάρμακα κατά της κινητικότητας του εντέρου, μπορούν να βοηθήσουν να ελαττώσουν τα συμπτώματα της διάρροιας, αλλά αυτό δεν είναι απαραίτητα πάντα καλό.

Επειδή η διάρροια είναι ένας από τους φυσικούς μηχανισμούς του σώματός σας για την απομάκρυνση τοξινών ή μικροβίων που έχουν φτάσει στο γαστρεντερικό σας σύστημα η αποφυγή αυτού του “καθαρισμού” μπορεί να σημαίνει ότι τα επιβλαβή βακτήρια παραμένουν στο σώμα σας περισσότερο.

Για το λόγο αυτό, πολλοί γιατροί συστήνουν τώρα να “περιμένετε” να περάσει από μόνη της η διάρροια χωρίς να πάρετε κάποια φάρμακα ώστε να καθαρίσει ο οργανισμός σας από οτιδήποτε των ταλαιπωρεί.

 

Δίαιτα εξάλειψης διάφορων τροφών

Εάν πάσχετε από συμπτώματα χρόνιας διάρροιας, τότε ο γιατρός σας πιθανόν θα σας προτείνει να προσπαθήσετε να εντοπίσετε ποιες τροφές δεν μπορείτε να αφομοιώσετε ακολουθώντας μια δίαιτα εξάλειψης.

Αυτό σημαίνει ότι αποφεύγετε ορισμένα τρόφιμα, όπως τα γαλακτοκομικά προϊόντα, για ένα δεδομένο χρονικό διάστημα για να διαπιστώσετε εάν τα συμπτώματα σας καλυτερεύουν.

Μόλις προσθέσετε τα ύποπτα τρόφιμα πίσω στη διατροφή σας, μπορείτε να παρακολουθείτε εάν τα συμπτώματα επιστρέφουν και στη συνέχεια να αποφασίσετε για το αν θα πρέπει να αποφύγετε αυτό το τρόφιμο για πάντα.

 

Μείνετε ενυδατωμένοι

Και τρώτε ελαφριά και καλύτερα άνοστα τρόφιμα μέχρι να αισθανθείτε καλύτερα.

 

Πώς να σταματήσετε τη διάρροια με φυσικό τρόπο

 

5 Αρχικά διορθωτικά μέτρα

 

  1. Φάτε καταπραϋντικά τρόφιμα και αυτά που είναι εύκολο να χωνευτούν

Έχω διάρροια, τι να φάω; Αυτή είναι πιο συχνή ερώτηση όλων των ανθρώπων που ταλαιπωρούνται από αυτήν.

 

Δείτε παρακάτω την καλύτερη διατροφή για διάρροια

 

  • Τρώτε ελαφριά: Όσο περισσότερο φαγητό καταναλώνετε, τόσο πιο δύσκολη γίνετε η λειτουργία των πεπτικών σας οργάνων. Είναι πιθανό να μην έχετε πολύ όρεξη, ενώ έχετε διάρροια, οπότε προσπαθήστε να φάτε μικρά γεύματα που θα είναι διάσπαρτα καθ’ όλη τη διάρκεια της μέρας.
  • Απλά τρόφιμα που είναι εύπεπτα: Τις πρώτες καταναλώστε μόνο άγευστα τρόφιμα όπως απλά ζυμαρικά- όχι ολικής άλεσης- μήλα, μπανάνες και ρύζι. Αυτά τα τρόφιμα είναι εύκολα για το πεπτικό σύστημα και μπορούν να σκληρύνουν τα κόπρανα σας.
  • Καταναλώστε λιναρόσπορο: Έχει αποδειχθεί ότι η κατανάλωση λιναρόσπορου μειώνει τη διάρκεια της διάρροιας.
  • Φρούτα και λαχανικά: Σας παρέχουν νερό, ίνες και ηλεκτρολύτες. Φτιάξτε ένα smoothie ή σορμπέ με φρούτα και να αλέστε τα λαχανικά για να τα χωνέψετε πιο εύκολα. Παρακολουθήστε τα συμπτώματά σας για να βεβαιωθείτε ότι δεν χειροτερεύουν, μερικοί άνθρωποι αντιδρούν άσχημα στην υπερβολική φυσική ζάχαρη.
  • Επιλέξτε ακατέργαστο μέλι και τζίντζερ: Μερικοί άνθρωποι ανακουφίζονται από τη διάρροια αν προσθέσουν μέλι και τζίντζερ στο τσάι τους καθώς βοηθά να ηρεμήσει το στομάχι και να μειωθεί ο ερεθισμός.

 

Ποιες τροφές προκαλούν διάρροια;

Τα παρακάτω είναι τρόφιμα που πρέπει να αποφύγετε όταν έχετε οξεία διάρροια ή πάσχετε από χρόνια συμπτώματα που συνεχίζουν να επιστρέφουν:

 

  • Συμβατικά γαλακτοκομικά: Τα επεξεργασμένα γαλακτοκομικά προϊόντα μπορεί να είναι δύσκολο να αφομοιώθουν από τον οργανισμό σας και κάνουν τη διάρροια σας χειρότερη. Τα ακατέργαστα καλλιεργημένα γαλακτοκομικά, όπως γιαούρτι ή κεφίρ, είναι υψηλά σε προβιοτικά που μπορούν να υποστηρίξουν τη λειτουργία του εντέρου.
  • Οποιαδήποτε πιθανά αλλεργιογόνα: Η διάρροια μπορεί να οφείλεται σε τροφικές αλλεργίες όπως η γλουτένη, τα καρύδια, τα οστρακοειδή και τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Η κατανάλωση τέτοιων αλλεργιογόνων τροφών θα κάνει τη διάρροια σας χειρότερη.
  • Επεξεργασμένα λίπη και έλαια: Το πάρα πολύ λίπος μπορεί να δυσκολέψει ακόμη περισσότερο το ήδη το ευαίσθητο και ταλαιπωρημένο στομάχι σας και να κάνει την διάρροια χειρότερη. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει λίπη από συσκευασμένα προϊόντα με εξευγενισμένα φυτικά έλαια, fast food, τυριά, μεταποιημένα κρέατα ή τηγανητά τρόφιμα.
  • Προστιθέμενη ζάχαρη & τεχνητά γλυκαντικά: Τα βακτήρια αγαπούν να τρώνε ζάχαρη και η ζάχαρη επηρεάζει με τον χειρότερο τρόπο το ανοσοποιητικό σύστημα και τη λειτουργία του πεπτικού συστήματος σε πολλές περιπτώσεις.
  • Καφεΐνη: Η καφεΐνη μπορεί να διεγείρει τους μυς στο πεπτικό σύστημα, αυξάνοντας τις κινήσεις του εντέρου και τις κράμπες.
  • Αναψυκτικά με μεγάλη περιεκτικότητα ζάχαρης
  • Αλκοόλ
  • Πιθανώς τρόφιμα με ένα συγκεκριμένο είδος υδατανθράκων: Οι αντιδράσεις ποικίλλουν από άτομο σε άτομο, αλλά προβλήματα στο στομάχι μπορούν να σας προκαλέσουν τρόφιμα όπως: αχλάδια, βρώμη, φασόλια / όσπρια, σιτάρι, καλαμπόκι, σόγια, πατάτες και κάθε είδους πίτουρο.

 

  1. Μείνετε ενυδατωμένοι

Θέλετε να μάθετε πώς να σταματήσετε τα συμπτώματα διάρροιας όπως ζάλη ή αδυναμία που συνδέονται με την αφυδάτωση;

Η κατανάλωση αρκετού νερού είναι κρίσιμη όταν χάνετε τόσα πολλά υγρά μέσω των κοπράνων σας. Για να μην αφυδατωθείτε όταν έχετε διάρροια προσπαθήστε να πίνετε τουλάχιστον 3 λίτρα νερού την ημέρα.

Μπορείτε επίσης να πάρετε τα απαραίτητα υγρά μέσα από σπιτικούς ζωμούς όπως κόκκαλα ή λαχανικά που θα σας παρέχουν και πολλά θρεπτικά συστατικά (όπως αμινοξέα και ηλεκτρολύτες). Το τσάι από βότανα, όπως τζίντζερ, μέντα, μάραθος, τσάι του βουνού, χαμομήλι, μάραθος μπορεί επίσης να σας βοηθήσουν και να απαλύνουν το στομάχι σας.

Αν και δεν είναι μια καλή λύση για όλους, το πόσιμο νερό καρύδας (μια φυσική πηγή ηλεκτρολυτών), ο φρέσκος χυμός λαχανικών ή τα σπιτικά παξιμάδια φρούτων μπορεί να είναι επίσης ένας καλός τρόπος για να πάρετε περισσότερο νερό και θρεπτικά συστατικά.

Ωστόσο, μην καταναλώνετε πολλά υγρά αν παρατηρείτε ότι αυτά μπορεί να επιδεινώνουν τη διάρροια σας.

Μπορείτε να κρίνετε αν χάνετε πολύ νερό δίνοντας προσοχή στο χρώμα των ούρων σας, καθώς και πόσο διψασμένοι είστε.

Αν δεν ουρείτε συχνά, αλλά όταν κάνετε τα ούρα σας είναι πολύ σκούρα κίτρινα, πιείτε περισσότερο νερό. Πιείτε ώστε να μην διψάτε καθόλου και τα ούρα σας είναι ανοικτά κίτρινα.

 

  1. Ξεκουραστείτε αρκετά

Αποφύγετε την υπερβολική άσκηση ή την έντονη σωματική δραστηριότητα όταν έχετε διάρροια. Οι πιθανότητες είναι ότι θα αισθανθείτε αδυναμία κάτι που επιδεινώνεται αν δεν κοιμάστε καλά ενώ τα συμπτώματά σας παραμένουν.

Δώστε στο σώμα σας την ευκαιρία να ανακάμψει με αρκετό ύπνο (8 ώρες τη νύχτα ή περισσότερο), χαλάρωση και προσπαθώντας να διατηρήσετε τα επίπεδα στρες χαμηλά.

 

  1. Δοκιμάστε ορισμένα συμπληρώματα

Κάποια συμπληρώματα μπορούν να βοηθήσουν στη βελτίωση της συνολικής εντερικής και πεπτικής υγείας.

Παράλληλα σας επιτρέπουν να επεξεργάζεστε τα τρόφιμα και τα θρεπτικά συστατικά που καταναλώνετε πιο εύκολα και να απαλύνετε το στομάχι σας.

Δοκιμάστε κάποια από τα παρακάτω:

 

  • Προβιοτικά: Τα προβιοτικά βοηθούν στην καταπολέμηση της λοίμωξης και μπορούν να βοηθήσουν στην εκ νέου αποικία του εντέρου με υγιή βακτηρίδια. Καταναλώστε γιαούρτι και κεφίρ σε αφθονία.
  • Πεπτικά ένζυμα: Θα βοηθήσουν στην απορρόφηση των θρεπτικών ουσιών.
  • Γλουταμίνη σε σκόνη: Η γλουταμίνη είναι ένα αμινοξύ που βοηθά στην αποκατάσταση της πεπτικής οδού, ιδιαίτερα σημαντικό για άτομα με χρόνια διάρροια.

 

  1. Χρησιμοποιήστε Αιθέρια Έλαια

Μελέτες έχουν βρει ότι το αιθέριο έλαιο μέντας μπορεί να μειώσει τη φλεγμονή του εντέρου και να καταπραΰνει την πεπτική οδό μειώνοντας τα χαλαρά κόπρανα.

 

Πώς να σταματήσετε τη διάρροια σε βρέφη και παιδιά

Τα βρέφη είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα στην αφυδάτωση που μπορεί να συμβεί μαζί με τη διάρροια. Επιπλέον, είναι πιο πιθανό να έχουν διάρροια λόγω αλλεργιών ή ασθενειών, καθώς το ανοσοποιητικό τους σύστημα δεν είναι ακόμα πλήρως ανεπτυγμένο ή ισχυρό.

Εκτιμάται ότι το 3% των βρεφών είναι αλλεργικά σε πρωτεΐνες που βρίσκονται στα γαλακτοκομικά προϊόντα. Αυτό περιλαμβάνει όλα τα γαλακτοκομικά προϊόντα καθώς και τα γαλακτοκομικά που λαμβάνονται από το μητρικό γάλα (που καταναλώνει η μητέρα).

Τα συμπτώματα που πρέπει να προσέξετε και ίσως να υποδεικνύουν αλλεργία στο γάλα είναι επίσης οι συχνοί εμετοί και τα εξανθήματα συνδυαστικά πάντα με την διάρροια.

Δεν είναι ασφαλές να δείνετε στα βρέφη ή στα μικρά παιδιά φάρμακα κατά της διάρροιας που προορίζονται για ενήλικες.

 

Αντίθετα δοκιμάστε αυτούς τους τρόπους για να σταματήσετε τη διάρροια στα βρέφη:

  • Δώστε στο μωρό / βρέφος περισσότερα υγρά από το φυσιολογικό: Προσφέρετε πολλά υγρά. Προσπαθήστε να του δίνετε συχνά γάλα ή οτιδήποτε άλλο επιτρέπετε να καταναλώνει όπως νερό ή τσάι. Να θυμάστε ότι οι χυμοί φρούτων μπορεί να χειροτερέψουν τη διάρροια άρα καλύτερα να τους αποφύγετε.
  • Οι περισσότεροι παιδίατροι συστήνουν πλέον και δίνουν στα βρέφη και τα μωρά ηλεκτρολύτες. Συζητήστε αυτή τη πιθανότητα με τον παιδίατρο σας.
  • Δώστε τους προβιοτικά. Και πάλι μόνο αν επιτρέπετε. Τρόφιμα όπως το κεφίρ, το γιαούρτι, και τα καλλιεργημένα λαχανικά ή τα συμπληρώματα ακόμη και οι στοματικές σταγόνες περιέχουν προβιοτικά. Βοηθούν στην αποκατάσταση των υγιών βακτηριδίων στον πεπτικό σωλήνα.
  • Εάν το μωρό σας βγάλει εξανθήματα λόγω της συχνής αλλαγής πάνας να είστε πολύ προσεκτικοί. Χρησιμοποιήστε πετσέτα και ζεστό νερό για να τα καθαρίσετε, αντί για μαντηλάκια και δυνατά σαπούνια. Αφήστε το δέρμα τους να στεγνώσει στον αέρα. Στη συνέχεια, εφαρμόστε μια προστατευτική αλοιφή σε κάθε αλλαγή πάνας.
  • Η διάρροια πρέπει να φεύγει σε διάστημα 1 έως 3 ημερών και το παιδί να αισθάνεται καλύτερα. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση ενημερώστε ξανά το γιατρό σας.

 

Προφυλάξεις που πρέπει να πάρετε όταν έχετε διάρροια

Συνήθως είναι καλύτερο να προσπαθήστε να αντιμετωπίσετε τη διάρροια με φυσικό τρόπο στην αρχή, χωρίς να πάρετε φάρμακα. Εάν τα συμπτώματα δεν υποχωρούν τότε καλό θα ήταν να ενημερώσετε το γιατρό σας.

Επισκεφθείτε το γιατρό σας εάν η διάρροια εμφανίζεται σε βρέφη ή μικρά παιδιά για περισσότερες από μία συνεχόμενες ημέρες, σε ηλικιωμένους, σε όσους είναι ελλιποβαρής και ήδη πάσχουν από προβλήματα υγείας ή σε κάποιον που εμφανίζει πιο σοβαρά συμπτώματα, όπως:

 

  • Αίμα ή βλέννα στα κόπρανα
  • Απώλεια βάρους
  • Πυρετό

Δώστε προσοχή στα συμπτώματα αφυδάτωσης και καταναλώστε όσα περισσότερα υγρά μπορείτε για να την αποφύγετε. Εάν αισθανθείτε ζάλη, αδυναμία ή σύγχυση συμβουλευτείτε το γιατρό σας για να αποφύγετε επιπλοκές.

 

Βασικά σημεία για το πώς να σταματήσετε τη διάρροια

Η διάρροια είναι ένα κοινό πρόβλημα που συμβαίνει όταν οι κινήσεις του εντέρου είναι πολύ συχνές και τα κόπρανα υδαρή.

Η διάρροια προκαλείται από παράγοντες που περιλαμβάνουν τις αλλεργίες τροφίμων, τη μόλυνση κάποιον ιό, την αφυδάτωση, το στρες και ορισμένα φάρμακα.

Οι φυσικοί τρόποι για να απαλλαγείτε από τη διάρροια περιλαμβάνουν την κατανάλωση αρκετών υγρών, την κατανάλωση άνοστων τροφίμων και την ανάπαυσή σας.