Τα οφέλη του λιναρόσπορου

336

Τα οφέλη του λιναρόσπορου

Είναι ο λιναρόσπορος το επόμενο τρόφιμο θαύμα;

Προκαταρτικές μελέτες δείχνουν ότι ο λιναρόσπορος μπορεί να βοηθήσει στην καταπολέμηση των καρδιακών παθήσεων, του διαβήτη και του καρκίνου του μαστού.

Μερικοί υποστηρίζουν ότι είναι ένα από το πιο ισχυρά φυτικά τρόφιμα του πλανήτη. Η θρεπτική του αξία του είναι πολύ μεγάλη για αυτόν το μικροσκοπικό σπόρο που υπάρχει εδώ και αιώνες.

Ο λιναρόσπορος πλέον βρίσκεται σε πολλών ειδών τρόφιμα όπως μπισκότα, κράκερ και στα δημητριακά πρωινού με βρώμη. Τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί η ζήτηση των καταναλωτών για λιναρόσπορο και έτσι και γεωργική παραγωγή του.

 

Λιναρόσπορος ιδιότητες

Παρ’ ότι ο λιναρόσπορος περιέχει μια πληθώρα υγιεινών συστατικών, οφείλει τη φήμη του σε 3 συγκεκριμένα:

Ωμέγα 3 λιπαρά οξέα: έχει αποδειχτεί ότι τα καλά λίπη είναι ευεργετικά για την υγεία της καρδιάς. Κάθε κουταλιά της σούπας με λιναρόσπορο περιέχει 1,8 γραμμάρια φυτικά Ωμέγα 3 λιπαρά.

Legnans (πολυφαινόλες): έχουν φυτικά οιστρογόνα και ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες. Ο λιναρόσπορος περιέχει από 75 έως 800 φορές περισσότερες πολυφαινόλες από ότι οποιοδήποτε άλλο φυτικό τρόφιμο.

Ίνες: ο λιναρόσπορος περιέχει τόσο διαλυτές όσο και αδιάλυτες ίνες.

 

Οφέλη λιναρόσπορου

Μελέτες δείχνουν ότι ο λιναρόσπορος μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο ορισμένων καρκίνων καθώς και καρδιακών και πνευμονικών νόσων.

 

Λιναρόσπορος Καρκίνος

Πρόσφατες μελέτες έχουν δείξει ότι ο λιναρόσπορος έχει θετικά αποτελέσματα στην πρόληψη κατά του καρκίνου του μαστού, του καρκίνου του προστάτη και του καρκίνου του παχέος εντέρου.

Σε μελέτες που έχουν γίνει σε ζώα, τα φυτικά ωμέγα-3 λιπαρά οξέα που βρίσκονται στο λιναρόσπορο, ανέστειλαν την εμφάνιση και την ανάπτυξη του όγκου.

Οι πολυφαινόλες του λιναρόσπορου μπορεί να σας προστατέψουν έναντι του καρκίνου που σχετίζεται με τις ορμόνες. Η έκθεση σε πολυφαινόλες κατά την εφηβεία συμβάλλει στη μείωση του κίνδυνου ανάπτυξης καρκίνο του μαστού και μπορεί επίσης να αυξήσει τις πιθανότητες επιβίωσης των ασθενών με καρκίνο του μαστού.

Οι πολυφαινόλες μπορούν να βοηθήσουν στην προστασία από τον καρκίνο του μαστού παρεμποδίζοντας τα ένζυμα που παίρνουν μέρος στο μεταβολισμό των ορμονών και παρεμβαίνουν στην ανάπτυξη και εξάπλωση των καρκινικών κυττάρων.

Ορισμένα από τα άλλα συστατικά του λιναρόσπορου έχουν επίσης αντιοξειδωτικές ιδιότητες οι οποίες μπορεί να συμβάλλουν στην προστασία από τον καρκίνο και τις καρδιακές παθήσεις.

 

Λιναρόσπορος και καρδιαγγειακές νόσοι

Οι έρευνες δείχνουν ότι τα φυτικά Ωμέγα 3 λιπαρά οξέα βοηθούν το καρδιαγγειακό σύστημα μέσω πολλών διαφορετικών μηχανισμών. Τέτοιοι είναι οι αντιφλεγμονώδης δράση του και η ομαλοποίηση του καρδιακού παλμού.

Ο λιναρόσπορος βοηθά επίσης στη μείωση της αρτηριακής πίεσης. Αυτές οι επιδράσεις μπορεί να οφείλονται τόσο στα Ωμέγα 3 όσο και στα αμινοξέα που περιέχονται στο λιναρόσπορο.

Αρκετές μελέτες έχουν δείξει ότι οι δίαιτες πλούσιες σε Ωμέγα 3 βοηθούν στην αποφυγή της σκλήρυνσης των αρτηριών και βοηθούν να μην αποθηκεύονται λίπη στην επένδυση των αρτηριών. 

Οι πολυφαινόλες του λιναρόσπορου έχει αποδειχτεί ότι μειώνουν την εναπόθεση αθηροσκληρωτικών πλακών έως και 75%.

Επειδή τα φυτικά Ωμέγα 3 παίζουν κάποιο ρόλο στη διατήρηση του καλού ρυθμού της καρδιάς, μπορεί να είναι χρήσιμα στη θεραπεία της αρρυθμίας και της καρδιακής ανεπάρκειας.

Η καθημερινή κατανάλωση λιναρόσπορου μπορεί επίσης να σας βοηθήσει με τα επίπεδα χοληστερόλης σας. Τα επίπεδα της LDL κακής χοληστερόλης έχουν συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης καρδιακών παθήσεων, παχυσαρκίας, διαβήτη και μεταβολικού συνδρόμου.

Μια μελέτη σε γυναίκες στην εμμηνόπαυση έδειξε μείωση της LDL αφού έτρωγαν 4 κουταλιές σπόρους λιναρόσπορου κάθε μέρα για ένα χρόνο. Οι επιπτώσεις του λιναρόσπορου στη μείωση της χοληστερόλης είναι αποτέλεσμα των συνδυασμένων οφελών των Ωμέγα 3 , των ινών και των πολυφαινόλων.

 

Λιναρόσπορος Διαβήτης

Έρευνες έχουν δείξει επίσης ότι η ημερήσια πρόσληψη των πολυφαινόλων που βρίσκονται στο λιναρόσπορο μπορεί να βελτιώσει το ζάχαρο μας.

 

Φλεγμονές και λιναρόσπορος

Δύο συστατικά που βρίσκονται στο λιναρόσπορο, τα Ωμέγα 3 και οι πολυφαινόλες μπορούν να μειώσουν τη φλεγμονή που συνοδεύει ορισμένες ασθένειες.

Τα φυτικά Ωμέγα 3 έχει αποδειχθεί ότι μειώνουν τις φλεγμονώδεις αντιδράσεις στους ανθρώπους. Οι μελέτες σε ζώα έχουν δείξει ότι οι πολυφαινόλες μπορούν να μειώσουν τα επίπεδα πολλών προ-φλεγμονωδών παραγόντων.

Η μείωση της φλεγμονής που σχετίζεται με τη συσσώρευση λίπους στις αρτηρίες μπορεί να είναι ένας άλλος τρόπος που ο λιναρόσπορος βοηθά στην πρόληψη της καρδιακής προσβολής και των εγκεφαλικών επεισοδίων.

 

Εξάψεις Λιναρόσπορος

Μια μελέτη που έχει πραγματοποιηθεί σε γυναίκες που βρίσκονται στην εμμηνόπαυση  έδειξε ότι 2 κουταλιές της σούπας λιναρόσπορος μέσα σε δημητριακά πρωινού, χυμό ή γιαούρτι δύο φορές την ημέρα μείωσαν σημαντικά τις εξάψεις τους. Η ένταση των εξάψεων επίσης, μειώθηκε κατά 57%.

Οι γυναίκες παρατήρησαν κάποια διαφορά μετά από μόλις εβδομάδα καθημερινής κατανάλωσης λιναρόσπορου και πέτυχαν τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα μετά από μόλις 2 εβδομάδες.

 

Πως να χρησιμοποιήσετε τον λιναρόσπορο

Πως τρώγεται ο λιναρόσπορος

Πολλοί ειδικοί πιστεύουν ότι είναι καλύτερο να καταναλώνουμε τον λιναρόσπορο στη φυσική του μορφή ή σπασμένο για να πάρετε όλα τα θρεπτικά συστατικά του. Αποφύγετε όσο μπορείτε το έλαιο λιναρόσπορου γιατί δεν περιέχει όλα τα καλά συστατικά που θα θέλαμε.

 

Λιναρόσπορος δοσολογία

Πόσο λιναρόσπορο να καταναλώνεται κάθε ημέρα;

Ακόμα δεν υπάρχει μια συγκεκριμένη δοσολογία λιναρόσπορου από τους επιστήμονες. Όμως οι γιατροί προτείνουν 1 με 2 κουταλιές λιναρόσπορο την ημέρα σαν προτεινόμενη δοσολογία.

 

Συμβουλές για το πως να χρησιμοποιήσετε το λιναρόσπορο

Αγοράστε τον λιναρόσπορο έτοιμο ή αλέστε τον μόνοι σας. Αν τον καταναλώσετε ολόκληρο μπορεί να περάσει από το εντερικό σας σύστημα χωρίς να διασπαστεί, πράγμα που σημαίνει ότι το σώμα σας δεν θα πάρει όλα τα υγιεινά συστατικά του λιναρόσπορου.

Αν θέλετε να αλέσετε το λιναρόσπορο μόνοι σας μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μια μηχανή αλέσματος καφέ. Αν έχετε μίξερ θα μπορέσετε να αλέσετε και εκεί τον λιναρόσπορο.

Αγοράστε είτε χρυσό είτε καφέ λιναρόσπορο. Υπάρχει πολύ μικρή διαφορά στη διατροφική αξία μεταξύ τους, οπότε επιλέξτε αυτό που προτιμάτε ή αυτό που μπορείτε να βρείτε πιο εύκολα.

Μπορείτε να αγοράσετε λιναρόσπορο στα καταστήματα αλλά και να τον παραγγείλετε μέσω ίντερνετ. Επίσης είναι πολύ πιθανό να βρείτε μεγάλη ποικιλία στα καταστήματα υγιεινής διατροφής.

Όταν αγοράζετε τρόφιμα που έχουν μέσα τους λιναρόσπορο ελέγξτε την ετικέτα για να βεβαιωθείτε ότι περιέχει σπασμένο λιναρόσπορο και όχι ολόκληρο. Θα τον βρείτε σε τρόφιμα όπως τα δημητριακά, τα ζυμαρικά, τα ψωμιά ολικής άλεσης, τις ενεργειακές μπάρες και τα διάφορα σνακ.

Προσθέστε λιναρόσπορο σε ένα φαγητό που συνήθως τρώτε. Όπως το πρωινό σας με βρώμη και γάλα, σε ένα smoothie, στη σούπα σας. Ένα πολύ καλό και θρεπτικό βραδινό και συνταγή με λιναρόσπορο είναι ένα μπολ με γιαούρτι, λιναρόσπορο, φρούτα και μέλι. Έτσι θα καταπολεμήσετε την ανάγκη σας για κάτι γλυκό αλλά θα πάρετε και όλα τα θρεπτικά στοιχεία των φρούτων, του λιναρόσπορου και του γιαουρτιού που έχει και προβιοτικά.

Οι καλύτερες συνταγές με λιναρόσπορο είναι με σκούρες σάλτσες και μείγματα κρέατος. Σε ένα φαγητό που περιέχει 4 μερίδες μπορείτε να βάλετε 2 έως 4 κουταλιές της σούπας λιναρόσπορο.

Ο καλύτερος τρόπος για να συντηρήσετε τον άσπαστό λιναρόσπορο είναι να τον καταψύξετε. Βάλτε τον σε ένα σακουλάκι που θα κλείσετε καλά. Ο καταψύκτης θα διατηρήσει το λιναρόσπορο από την οξείδωση και δεν θα χάσει τη θρεπτική του δύναμη.

Ολόκληρος ο λιναρόσπορος διαρκεί περισσότερο. Είναι καλή ιδέα να κρατήσετε ολόκληρο το λιναρόσπορο σας σε ένα σκοτεινό, δροσερό μέρος μέχρι να το αλέσετε. Αλλά όσο είναι στεγνό και καλής ποιότητας, ο λιναρόσπορος μπορεί να αποθηκευτεί σε θερμοκρασία δωματίου για ένα χρόνο.