Τα πάντα για τις δίαιτες – Τι πρέπει να ξέρετε και τι να προσέχετε.

303
ολα για τις διαιτες

Τα πάντα για τις δίαιτες – Τι πρέπει να ξέρετε και τι να προσέχετε.

Το να χάσουν όσο περισσότερο βάρος μπορούν σε όσο μικρότερο διάστημα γίνετε είναι αυτό  θέλουν οι περισσότεροι άνθρωποι.

Σχεδόν όλοι όσοι αντιμετωπίζουν προβλήματα με το βάρος τους έχουν κάνει μια δίαιτα που υπόσχεται ακριβώς αυτό. Την απώλεια πολλών κιλών σε σύντομο χρονικό διάστημα. 

Όσοι άνθρωποι λοιπόν μπαίνουν σε αυτή τη διαδικασία έχουν ορισμένες απορίες όπως:

  • Πόσες δίαιτες υπάρχουν;
  • Πως να χάσω γρήγορα κιλά;
  • Με ποιο τρόπο λειτουργούν οι δίαιτες;
  • Γιατί έχει ακουστεί ότι οι δίαιτες είναι επικίνδυνες;
  • Ποια είναι τα πλεονεκτήματα της δίαιτας;
  • Ποια είναι η καλύτερη δίαιτα;
  • Ποια δίαιτα να επιλέξω;
  • Πόση απώλεια βάρους θεωρείται υγιής;
  • Τι πρέπει να γνωρίζω πριν διαλέξω μια δίαιτα;

Η λέξη δίαιτα μπορεί να περιγράψει έναν τρόπο διατροφής στον οποίο περιορίζουμε κάποια συγκεκριμένα τρόφιμα. Ο στόχος κάθε δίαιτας είναι η ελάττωση του σωματικού βάρους. Επίσης η κατάλληλη διατροφή μπορεί να υποστηρίξει την θεραπεία κάποιας ασθένειας.

 

Ποια είδη δίαιτας υπάρχουν;

Οι δίαιτες μπορούν να χωριστούν στις ακόλουθες κατηγορίες:

  • Δίαιτες με χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες: σε αυτές τις δίαιτες μόνο το 5 έως το 40% των θερμίδων προέρχεται από την κατανάλωση υδατανθράκων. Τέτοιες δίαιτες είναι: η δίαιτα Άτκινς, η δίαιτα Ντούκαν και η δίαιτα Κέτο.
  • Δίαιτα με χαμηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά: εδώ μόνο το 10 με 30% των θερμίδων προέρχεται από λίπος. Τέτοιες δίαιτες είναι συνήθως οι λεγόμενες και μακροβιοτικές.
  • Διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες: σε αυτή τη δίαιτα περισσότερο από το 15% προέρχεται από πρωτεΐνες, σε ορισμένες περιπτώσεις η κατανάλωση πρωτεϊνών καλύπτει πάνω από το 40% των ημερήσιων θερμίδων. Οι δίαιτες Ντούκαν και Παλέο ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία.
  • Ισορροπημένη διατροφή: αποτελείται συνήθως από ένα μείγμα κατανάλωσης λίγων θερμίδων, συνήθως περίπου 1000-1500 θερμίδες την ημέρα.
  • Ολιγοθερμιδικές δίαιτες: σε αυτή τη δίαιτα τρώτε περίπου 800 θερμίδες την ημέρα. Είναι σύνηθες σε αυτές τις δίαιτες να αντικαθιστούμε γεύματα με υγρά όπως σούπες ή χυμούς.
  • Διαλείπουσα Νηστεία: δεν υπάρχουν ακριβείς οδηγίες σχετικά με το τι πρέπει να τρώτε κατά τη διάρκεια μιας διαλείπουσας νηστείας. Η συχνότερη μορφή της περιέχει την κατανάλωση φαγητού μόνο για διάστημα 8 ωρών σε μια ημέρα και έπειτα για τις επόμενες 16 να μην τρώτε τίποτα άλλο. Μια άλλη μορφή είναι τα τρώτε φυσιολογικά (χωρίς υπερβολές) για 5 ημέρες την εβδομάδας και για τις επόμενες 2 μέρες να μην τρώτε περισσότερο από 500 θερμίδες ημερησίως.

Αξίζει να ξέρετε:

Ανάλογα με τη σωματική δραστηριότητα, την ηλικία και το φύλο, το σώμα χρειάζεται από 2000 έως 3500 θερμίδες ημερησίως.

 

Γιατί μπορεί μια δίαιτα να γίνει επικίνδυνη;

Η κλασική διατροφή συνιστά την κατανάλωση μιας ισορροπημένης αναλογίας υδατανθράκων, πρωτεϊνών και λιπών. Οι ημερήσιές θερμίδες μας  πρέπει να αποτελούνται από 50-60% υδατάνθρακες, 15-20% από πρωτεΐνες και 25-30% από λιπαρά.

 

Τι συμβαίνει όμως όταν ακολουθούμε μια συγκεκριμένη δίαιτα;

Η συνιστώμενη αυτή αναλογία αλλάζει σημαντικά. Σε μια δίαιτα χαμηλών υδατανθράκων η κατανάλωση τους μπορεί να μειωθεί έως και μέχρι το 5% σε ορισμένες (ακραίες!) περιπτώσεις.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ

Το να αλλάξετε την αναλογία των θρεπτικών ουσιών που καταναλώνετε μπορεί να προκαλέσει αλλαγές στο ενδοκρινικό σας σύστημα. Οι ορμόνες όπως η ινσουλίνη παίρνουν μέρος σε πολλές διεργασίες του σώματος μας και οι συνεχείς διακυμάνσεις της συγκέντρωσης τους έχουν πολλές επιπτώσεις προκαλώντας προβλήματα στο ενδοκρινολογικό μας σύστημα. Οι συνέπειες αυτού του γεγονότος είναι συχνά απρόβλεπτες λόγω των σύνθετων βιοχημικών αλληλεπιδράσεων στο σώμα μας.

 

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα που προσφέρει μια δίαιτα στον οργανισμό μας;

Το υπερβολικό βάρος αποτελεί παράγοντα κινδύνου για υψηλή αρτηριακή πίεση, σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2, καρκίνο, καρδιαγγειακές παθήσεις, μεταβολικές ασθένειες ή σωματικές αναπηρίες. Η απώλεια βάρους σε συνδυασμό με τακτική άσκηση μειώνει τον κίνδυνο ασθένειας.

 

Ποια είναι η καλύτερη δίαιτα;

Δεδομένου ότι όλοι ανταποκρίνονται διαφορετικά στις δίαιτες είναι δύσκολο το να πεις ποια είναι η καλύτερη δίαιτα. Οι επιστημονικές μελέτες δείχνουν ότι οι δίαιτες που ακολουθούν τις βασικές αρχές που είδαμε πιο πάνω οδηγούν περίπου στα ίδια αποτελέσματα όσον αφορά την απώλεια βάρους.

 

Ποια διατροφή να επιλέξω; Πόση απώλεια βάρους είναι υγιεινή;

Αποφασίστε σε μια συγκεκριμένη δίαιτα που να ανταποκρίνεται στις προτιμήσεις σας για να μπορείτε να την ακολουθήσετε για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Είναι σημαντικό να μπορείτε να ενσωματώσετε τον τρόπο διατροφής σας στην καθημερινή σας ζωή.

Αν σας αρέσει να τρώτε ζωικά προϊόντα μπορείτε να δοκιμάσετε μια δίαιτα με χαμηλή πρόσληψη υδατανθράκων. Αυτές οι δίαιτες συνήθως περιλαμβάνουν γάλα, κρέας, τυρί, αυγά και συγκεκριμένα φυτικά τρόφιμα όπως καρπούς και σαλάτες.

Μην επιλέξετε μια πολύ περιοριστική δίαιτα για γρήγορη απώλεια βάρους. Μπορεί να έχετε πράγματι πολύ καλά αποτελέσματα αλλά συχνά δημιουργείτε το φαινόμενο yo-yoκαι αλλαγές στο ενδοκρινολογικό σας σύστημα όπως είδαμε πιο πάνω.

 

Τι λένε επιστήμονες για το φαινόμενο yoyo:

Το 80% των ανθρώπων που κάνουν κάποια δίαιτα έρχονται αντιμέτωποι με το φαινόμενο yo-yoμόλις την σταματήσουν. Ο μόνος τρόπος για να μπορέσετε να το αποφύγετε είναι αν ακολουθείτε πάντα μια ισορροπημένη διατροφή και ασκείστε συχνά. Όσο πιο συχνά μπαίνετε στην ίδια διαδικασία να χάνετε και έπειτα να παίρνετε βάρος τόσο μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος εμφάνισης ασθενειών της σύγχρονης κοινωνίας όπως οι πνευμονικές και καρδιακές ασθένειες.

Εάν θέλετε να χάσετε βάρος με υγιεινό τρόπο και να το κρατήσετε μακριά συνίσταται να χάνετε 1 κιλό την εβδομάδα.

 

Τι πρέπει να γνωρίζετε πριν επιλέξετε μια δίαιτα;

Όταν ξεκινάτε μια δίαιτα λάβετε υπόψη τα ακόλουθα:

  • Κρατήστε την απώλεια βάρους σε μέτριο επίπεδο για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
  • Υιοθετήστε μια ισορροπημένη διατροφή με λίγες θερμίδες.
  • Βάλτε την άσκηση στη καθημερινότητα σας. 150 λεπτά άσκησης την εβδομάδα είναι ένας πολύ καλός στόχος για να ξεκινήσετε.

 

Περίληψη

Μάθετε πως να τρώτε σωστά.

Κατά τη διάρκεια της δίαιτας θα πρέπει να μάθετε πως μπορείτε να βελτιώσετε τις διατροφικές σας επιλογές. Οι μισές θερμίδες που καταναλώνετε κάθε ημέρα πρέπει να έρχονται από λαχανικά και φρούτα. Το ένα τέταρτο από προϊόντα ολικής άλεσης όπως το ψωμί και τα ζυμαρικά ολικής άλεσης, ενώ το υπόλοιπο ένα τέταρτο πρέπει να προέρχεται από πρωτεΐνες όπως ψάρια, πουλερικά, όσπρια και ξηρούς καρπούς.

Εργαστείτε για τη διατροφή σας και ασκηθείτε συχνά – θα δείτε θετικά αλλά και διαρκή αποτελέσματα!