Τα υπέρ και τα κατά της κετογονικής διατροφής

164
κετογονικη διατροφη

Τα υπέρ και τα κατά της κετογονικής διατροφής

 

Είναι περισσότερα τα πλεονεκτήματα από τα μειονεκτήματα της κετογονικής διατροφής;

Ας δούμε παρακάτω!

Η κετογονική είναι μια διατροφή για την οποία δεν υπάρχουν πολλά στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι προσφέρει απώλεια βάρους η οποία θα διαρκέσει.

Αυτή η δίαιτα έχει ερευνηθεί ευρέως ως θεραπεία για την επιληψία. Αν και μπορεί να είναι πολύ αποτελεσματική στην πρόληψη των επιληπτικών κρίσεων, συνήθως διεξάγεται υπό αυστηρή ιατρική παρακολούθηση.

Και όχι μόνο επειδή η επιληψία είναι μια σοβαρή κατάσταση. Μέχρι πρόσφατα, η κετογονική διατροφή θεωρούνταν υπερβολική και δυνητικά επικίνδυνη για να αποτελεί τη βασική διατροφή που θα ακολουθήσει κάποιος για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Τώρα, είναι μια από τις πιο δημοφιλείς τάσεις απώλειας βάρους, που ακολουθούν πολλοί διάσημοι και προτείνουν οι προσωπικοί γυμναστές.

 

Τι είναι λοιπόν η κετογονική διατροφή;

Δεδομένου ότι η κετογονική διατροφή έχει γίνει τόσο δημοφιλής, είναι σημαντικό να γνωρίζεται σε ποιους κανόνες πρέπει να βασίζεται μια κετογονική διατροφή.

Μια πραγματική κετογονική δίαιτα είναι εξαιρετικά χαμηλή σε υδατάνθρακες, συνήθως λιγότερο από 50 γραμμάρια την ημέρα, ή περίπου 10% των θερμίδων που καταναλώνεται σε μια ημέρα. (Η φυσιολογική διατροφή ενός ανθρώπου συνήθως περιέχει τη τετραπλάσια με πενταπλάσια ποσότητα υδατανθράκων.)

Η ιδέα είναι να φάτε τόσο λίγους υδατάνθρακες ώστε να αναγκάσετε το σώμα σας να μπει στη διαδικασία της κέτωσης.

Στην κέτωση αντί να χρησιμοποιείτε η γλυκόζη από το φαγητό ή το γλυκογόνο από τους μυς για να τροφοδοτηθούν οι βιολογικές διεργασίες, το σώμα αναγκάζεται να μετατρέψει το λίπος σε εναλλακτική πηγή ενέργειας που ονομάζεται κετόνη.

Για τους ιστούς και τα όργανα που δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν κετόνες, το σώμα έχει επίσης έναν τρόπο να μετατρέψει τα αμινοξέα από πρωτεΐνη σε γλυκόζη.

Ένα πράγμα για το οποίο οι άνθρωποι συμπαθούν τις κετογονικές δίαιτες είναι ότι, όσο περιορίζετε αυστηρά την πρόσληψη υδατανθράκων, μπορείτε να φάτε όσο θέλετε!

Φυσικά όλα αυτά ακούγονται πολύ οικία στους ανθρώπους που ασχολούνται με τη διατροφή και τις δίαιτες.  Οι περισσότεροι από εμάς μάθαμε πρώτα για την κέτωση όταν η δίαιτα Atkinsέγινε δημοφιλής στη δεκαετία του ’70.

Σε αντίθεση με την παραδοσιακή δίαιτα χαμηλών υδατανθράκων τύπου Atkins, η οποία ήταν αρκετά υψηλή σε πρωτεΐνες, οι σημερινές κετογονικές δίαιτες τείνουν να είναι πολύ υψηλότερες σε λιπαρά, καλύπτοντας μέχρι και 80% των θερμίδων.

 

Είναι η κετογονική διατροφή αποτελεσματική για απώλεια βάρους;

Οι περισσότεροι άνθρωποι που ακολουθούν μια κετογονική δίαιτα καταφέρνουν μια γρήγορη απώλεια βάρους.

Μετατρέποντας το λίπος σε κετόνες και τις πρωτεΐνες σε γλυκόζη καίτε λίγο περισσότερη ενέργεια από ό, τι θα καταναλωνόταν έχοντας τους υδατάνθρακες για καύσιμα.

Ο κύριος λόγος για τον οποίο οι άνθρωποι χάνουν βάρος στις κετογονικές δίαιτες είναι ότι απλά παίρνουν λιγότερες θερμίδες.

Η διαδικασία της κέτωσης έχει μεγάλο αντίκτυπο στην καταστολή της όρεξης. Οτιδήποτε καταστέλλει την όρεξή σας προφανώς θα κάνει και ευκολότερο τον περιορισμό της πρόσληψης θερμίδων.

Ένας άλλος λόγος για τον οποίο οι άνθρωποι παίρνουν λιγότερες θερμίδες είναι ότι μια διατροφή με μεγάλη περιεκτικότητα σε λιπαρά δεν ανοίγει και πολύ την όρεξη των ανθρώπων.

 

Γεγονός: Θα χάσετε βάρος γρήγορα

Η απώλεια βάρους σε μια κετογονική διατροφή είναι πιθανό να είναι αρκετά ταχεία, ειδικά στην αρχή. Αλλά μεγάλο μέρος αυτής της αρχικής απώλειας βάρους είναι το νερό.

Η ύπαρξη της κέτωση και μπορεί ακόμα να οδηγήσει σε ανισορροπία ηλεκτρολυτών. (Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η διατροφή ακολουθούνταν αυστηρά υπό ιατρική επίβλεψη.)

 

Λάθος: Θα χάσετε περισσότερο λίπος

Παρόλο που μια κετογονική διατροφή αναγκάζει το σώμα σας να κάψει λίπος για καύσιμα, οι έρευνες έχουν διαπιστώσει ότι αυτό δεν μεταφράζεται σε απώλεια περισσότερου σωματικού λίπους.

Σε μελέτες που έχουν συγκρίνει τη κετογονική δίαιτα με άλλες, η συνολική απώλεια βάρους και λίπους δεν ήταν σημαντικά διαφορετική.

Σε μερικές μελέτες, η απώλεια μυϊκού ιστού ήταν μεγαλύτερη στις κετογονικές δίαιτες απ’ ότι σε άλλες δίαιτες.

Η αλήθεια είναι ότι η γρήγορη απώλεια βάρους σημαίνει ότι θα είναι εύκολο να ξαναπάρετε το βάρος που έχετε ήδη χάσει. Επίσης αυτές οι διατροφές αυξάνουν τη μυϊκή μάζα που χάνετε και μειώνουν τον μεταβολικό σας ρυθμό.

 

Πώς επηρεάζει η Κετογονική Διατροφή τον Κίνδυνο Ασθενειών;

Για τους διαβητικούς τύπου 2, η κετογονική διατροφή φαίνεται να έχει θετικές επιδράσεις στο μεταβολισμό του σακχάρου στο αίμα, αλλά δυστυχώς, αυτές είναι προσωρινές.

Η κετογονική δίαιτα τείνει επίσης να έχει θετικές επιδράσεις στους καρδιαγγειακούς παράγοντες κινδύνου. Τέτοιοι είναι τα αυξημένα επίπεδα τριγλυκεριδίων και χοληστερίνης στους ανθρώπους, αλλά αυτό μπορεί να οφείλεται κυρίως στην απώλεια βάρους και όχι ειδικά στην κετογονική διατροφή.

Δυστυχώς, λείπουν στοιχεία σχετικά με τις μακροπρόθεσμες επιδράσεις της κετογονικής δίαιτας σχετικά με τις καρδιακές παθήσεις και τον κίνδυνο διαβήτη.

Εάν ακολουθείτε μια σχετικά αυστηρή κετογονική διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, μπορεί να προσφέρει στην καρδιά σας κάποια προστασία και να μειώσει τον κίνδυνο διαβήτη.

Αυτό προϋποθέτει να δίνετε έμφαση στα ακόρεστα λίπη όπως το ελαιόλαδο, τα καρύδια και να μην το παρακάνετε σε κορεσμένα λιπαρά όπως το έλαιο καρύδας και το βούτυρο.

 

Είναι βιώσιμη η κετογονική δίαιτα;

Η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχουν πολλά στοιχεία για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της κετογονικής δίαιτας στον άνθρωπο, αλλά οι μακροπρόθεσμες μελέτες σε αρουραίους δεν είναι ενθαρρυντικές.

Συνήθως οι άνθρωποι χάνουν βάρος αρχικά αλλά μετά από μερικούς μήνες, η απώλεια βάρους επιβραδύνει κάτι που σίγουρα δεν είναι κακό, αν μπορείτε να σταθεροποιηθείτε σε χαμηλότερο βάρος.

Οι μακροπρόθεσμες μελέτες σε ανθρώπους έχουμε διαρκέσει έως περίπου 24 εβδομάδες. Αυτό όμως είναι και το διάστημα που είναι πιο πιθανό να ξαναβάλετε το χαμένο βάρος.

Ίσως το πιο σημαντικό ερώτημα είναι το αν είναι εφικτό να κάνετε αυτόν το τύπο διατροφής  ένα μόνιμο τρόπο ζωής.

Πρέπει να είστε σε μια δίαιτα με πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες για περίπου τρεις ημέρες, για να φτάσετε το σώμα σας σε κατάσταση κέτωσης. Ένα μόνο πλούσιο σε υδατάνθρακες γεύμα θα σας φέρει και πάλι στην αρχή.

Χωρίς την επίδραση καταστολής της όρεξης λόγω της ύπαρξης κέτωσης, αν συνεχίσετε να τρώτε τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά μπορεί να σας οδηγήσει στη λήψη πάρα πολλών θερμίδων.

Αν κουραστείτε από τον κετογονικό τρόπο ζωής ή το μενού, θα χρειαστεί να βρείτε μια νέα στρατηγική για τη διαχείριση της όρεξης και της πρόσληψης θερμίδων.

Διαφορετικά, είναι πιθανό να ξαναβάλετε όσα κιλά έχετε χάσει. Η απώλεια βάρους και έπειτα το να ξαναπάρετε το ίδιο βάρος μπορεί να είναι πιο επιβλαβές για την υγεία σας από το να μην χάσετε καθόλου το βάρος.

Κάτι ακόμα που είναι ανησυχητικό στη μακροπρόθεσμη χρήση αυτής της δίαιτας, είναι ότι οι διατροφές με πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες είναι πιθανό να είναι ανεπαρκείς σε φυτικές ίνες, φυλλικό οξύ, βιταμίνη C, ασβέστιο και βιταμίνη D.

Εάν θέλετε να ακολουθήστε μακροπρόθεσμα αυτή τη διατροφή, βεβαιωθείτε ότι θα παίρνετε βιταμίνες για κέτο που θα καλύπτει αυτές τις ανάγκες του σώματος σας.

 

Συμπερασματικά για τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της κετογονικής διατροφής.

Τα πλεονεκτήματα της κετογογονικής δίαιτας ξεπερνούν τα μειονεκτήματα;

Ό, τι κάνετε για να χάσετε βάρος πρέπει να είναι κάτι που θα μπορείτε να διατηρήσετε μακροπρόθεσμα. Για να υπάρχει αυτό το αποτέλεσμα συνήθως είναι προτιμότερο να χάνετε με πιο αργό ρυθμό ώστε να διατηρήσετε το μεταβολισμό σας σε φυσιολογικά επίπεδα και να διατηρήστε τη μυϊκή σας μάζα.

Δυστυχώς, πολλοί άνθρωποι επιλέγουν τη γρήγορη απώλεια βάρους. Αν αυτό αποζητάτε και εσείς τότε η κετογονική διατροφή θα σας βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό.

Δώστε μεγάλη προσοχή στα γραμμάρια υδατανθράκων που θα καταναλώνετε καθημερινά και φροντίστε να επιλέξετε ένα συμπλήρωμα διατροφής που θα καλύπτει τις ανάγκες σας σε βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία.

Τέλος μην ακολουθήσετε τη κετογονική διατροφή για μεγαλύτερο διάστημα από 6 μήνες. Όταν επιλέξετε να σταματήσετε τη κετογονική διατροφή προσπαθήστε να το κάνετε σταδιακά ώστε να μην ξαναπάρετε το βάρος που χάσατε.

Πηγή: https://www.quickanddirtytips.com/health-fitness/weight-loss/pros-and-cons-of-the-ketogenic-diet