Τι είναι τα προβιοτικά και που βοηθάνε;
0
προβιοτικά

Τι είναι τα προβιοτικά και που βοηθάνε;

Τα προβιοτικά είναι ζωντανά βακτήρια και ζύμες που είναι πολύ χρήσιμα και ευεργετικά, ιδιαίτερα για το πεπτικό σας σύστημα.

Πολλοί θεωρούν ότι τα βακτήρια είναι μικρόβια που προκαλούν ασθένειες, όμως αυτό δεν ισχύει πάντα. Το σώμα μας είναι γεμάτο από βακτήρια, τόσο καλά όσο και κακά. Τα προβιοτικά είναι καλά και χρήσιμα βακτήρια επειδή βοηθούν το έντερο να διατηρηθεί υγιές.

Τα προβιοτικά βρίσκονται σε πολλά συμπληρώματα διατροφής και  σε κάποια τρόφιμα όπως το γιαούρτι με προβιοτικά και το κεφίρ. Πολλοί γιατροί προτείνουν στους ασθενείς να καταναλώνουν αυτά τα τρόφιμα για να βοηθήσουν σε πεπτικά προβλήματα. Τα καλύτερα προβιοτικά είναι τα φυσικά που βρίσκονται σε τρόφιμα. Προσπαθήστε να αποφύγετε τα προβιοτικά σε μορφή χαπιού.

 

Πως λειτουργούν τα προβιοτικά;

Οι ερευνητές ακόμα προσπαθούν να καταλάβουν πως λειτουργούν τα προβιοτικά. Μερικοί από τους τρόπους που βοηθούν τα προβιοτικά στην υγεία τους σώματος είναι:

  • Όταν χάνεται καλά βακτήρια από το σώμα σας, όταν παίρνετε αντιβιοτικά δηλαδή, τα προβιοτικά σας βοηθούν να τα αντικαταστήσετε.
  • Μπορούν να βοηθήσουν στην ισορροπία μεταξύ καλών και κακών βακτηριών για να διατηρήσετε την εύρυθμη λειτουργία του σώματος σας.

 

Τύποι προβιοτικών

Πολλοί τύποι βακτηριών θεωρούνται προβιοτικά. Όλοι έχουν διαφορετικά οφέλη αλλά τα περισσότερα προέρχονται από 2 ομάδες.

Ο γιατρός σας θα σας βοηθήσει όσον αφορά το ποιο θα είναι περισσότερο βοηθητικό για εσάς.

Λακτοβάκιλος

Αυτό μπορεί να είναι το πιο κοινό προβιοτικό. Είναι αυτό που θα βρείτε στο γιαούρτι και σε άλλα ζυμωμένα τρόφιμα. Άλλα στοιχεία μπορούν να βοηθήσουν με τη διάρροια και ίσως να είναι χρήσιμα σε άτομα δυσανεξία στη λακτόζη.

Bifidobacterium

Μπορείτε να το βρείτε σε ορισμένα γαλακτοκομικά προϊόντα. Θα σας βοηθήσει στα συμπτώματα της πάθησης του ευερέθιστου εντέρου και σε κάποιες άλλες καταστάσεις.

Το Saccharomyces boulardii είναι μια ζύμη που βρίσκεται στα προβιοτικά. Φαίνεται ότι βοηθά στην καταπολέμηση της διάρροιας και άλλων πεπτικών προβλημάτων.

 

Τι κάνουν τα προβιοτικά;

Μεταξύ άλλων τα προβιοτικά βοηθούν να σταλούν τα τρόφιμα στο έντερο σας, επηρεάζοντας τα νεύρα που ελέγχουν τη κίνηση του εντέρου. Οι ερευνητές συνεχίζουν να ερευνούν ποια είναι τα καλύτερο προβιοτικά για ορισμένα προβλήματα υγείας.

 

Μερικές ασθένειες με τις οποίες σας βοηθούν τα προβιοτικά είναι:

  • Σύνδρομο ευερεθίστου εντέρου
  • Φλεγμονώδης νόσος του εντέρου (IBD)
  • Λοιμώδης διάρροια (που προκαλείται από ιούς, βακτήρια ή παράσιτα)
  • Διάρροια που προκαλείται από αντιβιοτικά

 

Έχουν γίνει επίσης έρευνες που δείχνουν ότι τα προβιοτικά είναι χρήσιμα με προβλήματα και σε άλλα μέρη του σώματος όπως:

  • Δερματικά προβλήματα όπως το έκζεμα
  • Ουρητικά και κολπικά
  • Πρόληψη αλλεργιών και κρυολογήματος
  • Στοματική υγιεινή

 

Πως να χρησιμοποιήσετε τα προβιοτικά με ασφάλεια;

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας κατατάσσει τα προβιοτικά στα τρόφιμα και όχι στα φάρμακα.

Σε αντίθεση με τις φαρμακευτικές εταιρείες, οι κατασκευαστές προβιοτικών συμπληρωμάτων δε χρειάζεται να αποδεικνύουν ότι τα προϊόντα τους είναι ασφαλή ή ότι λειτουργούν.

Ρωτήστε το γιατρό σας εάν σας προτείνει να πάρετε προβιοτικά. Σε γενικές γραμμές τα προβιοτικά θεωρούνται ασφαλή για χρήση από τους περισσότερους ανθρώπους. Όμως ορισμένα άτομα που αντιμετωπίζουν προβλήματα με το ανοσοποιητικό τους σύστημα ή άλλα σοβαρά προβλήματα υγείας καλό είναι να μην τα παίρνουν.

 

Προβιοτικά αντενδείξεις

Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι ήπιες ανεπιθύμητες ενέργειες των προβιοτικών περιλαμβάνουν πόνους- κράμπες στο στομάχι, διάρροια, αέρια και φούσκωμα κατά τις 2 πρώτες ημέρες που θα τα πάρετε. Μπορούν επίσης να σας προκαλέσουν αλλεργικές αντιδράσεις. Σε μια τέτοια περίπτωση ενημερώστε άμεσα το γιατρό σας και σταματήστε τη χρήση τους.