Τριγλυκερίδια – Γιατί έχουν τόση σημασία για την υγεία μας;
0
τριγλυκεριδια

Τριγλυκερίδια – Γιατί έχουν τόση σημασία για την υγεία μας;

Τα τριγλυκερίδια είναι ένα πολύ σημαντικό μέρος της υγεία της καρδιάς. Δείτε παρακάτω τι πρέπει να κάνετε αν τα τριγλυκερίδια σας είναι σε πολύ υψηλά επίπεδα.

Αν παρακολουθείτε τα επίπεδα της αρτηριακής πίεσης και της χοληστερίνης σας υπάρχει και κάτι άλλο που πρέπει να ελέγχετε και αυτό δεν είναι άλλο από τα τριγλυκερίδια σας.

Τα τριγλυκερίδια σε υψηλά επίπεδα στο αίμα σας μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων. Όμως ένας υγιεινός τρόπος ζωής που προάγει την γενική ευεξία του οργανισμού μας μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση των τριγλυκερίδιων.

 

Τι είναι τα τριγλυκερίδια;

Τα τριγλυκερίδια είναι ένας τύπος λίπους που βρίσκεται στο αίμα μας.

Όταν τρώμε το σώμα μας μετατρέπει τις θερμίδες που δεν χρειάζεται να χρησιμοποιήσει σε τριγλυκερίδια. Τα τριγλυκερίδια έπειτα αποθηκεύονται στα λιπώδη κύτταρα. Αργότερα οι ορμόνες απελευθερώνουν τα τριγλυκερίδια και τα μετατρέπουν σε ενέργεια μεταξύ των γευμάτων.

Αν καταναλώενετε περισσότερες θερμίδες από αυτές που κάιτε ιδιαίτερα από τρόφιμα που έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες μπορεί να αυξήσετε τα τριγλυκερίδια στο αίμα σας.

 

Τα φυσιολογικά επίπεδα τριγλυκερίδιων στο αίμα.

Μια απλή εξέταση αίματος μπορεί να δείξει αν οι τιμές στα τριγλυκερίδια σας είναι φυσιολογικές.

Τριγλυκερίδια τιμές:

  • Φυσιολογικά επίπεδα: λιγότερα από 150 mg/dL
  • Οριακά αλλά υψηλά: από 150 έως 199mg/dL
  • Υψηλά: 200 έως 499 mg/dL
  • Πολύ υψηλά: πάνω από 500 mg/dL

Οι γιατροί συχνά ελέγχουν τα επίπεδα τριγλυκερίδιων στο αίμα ως μέρος του ελέγχου της χοληστερίνης σας.

 

Ποια είναι η διαφορά της χοληστερίνης με τα τριγλυκερίδια;

Η χοληστερίνη και τα τριγλυκερίδια είναι διαφορετικοί τύποι λιπιδίων που κυκλοφορούν στο αίμα σας:

Τα τριγλυκερίδια αποθηκεύουν όλες τις αχρησιμοποίητες θερμίδες για να παρέχουν ενέργεια στο σώμα κάποια άλλη στιγμή.

Η χοληστερίνη χρησιμοποιείτε για να δημιουργήσει κύτταρα ορισμένων ορμονών.

 

Γιατί είναι σημαντικά τα τριγλυκερίδια;

Τα υψηλά τριγλυκερίδια μπορεί να συμβάλουν στη σκλήρυνση των αρτηριών ή στην πάχυνση των τοιχωμάτων τους -αρτηριοσκλήρυνση-. Αποτέλεσμα αυτών είναι η αύξηση του κινδύνου για εγκεφαλικό επεισόδιο, καρδιακή προσβολή και οποιαδήποτε άλλη καρδιακή νόσο. Τα πολύ υψηλά επίπεδα τριγλυκερίδιων μπορούν να προκαλέσουν οξεία φλεγμονή στο πάγκρεας – παγκρεατίτιδα.

Τα υψηλά τριγλυκερίδια είναι συχνά ένα πρώτο σημάδι άλλων καταστάσεων που αυξάνουν τον κίνδυνο εγκεφαλικού και άλλων καρδιακών παθήσεων. Η παχυσαρκία και το μεταβολικό σύνδρομο – είναι παθήσεις που χαρακτηρίζονται από υπερβολικό λίπος γύρω από την μέση, υψηλή αρτηριακή πίεση, υψηλά τριγλυκερίδια και χοληστερίνη αλλά και ζάχαρο στο αίμα.

 

Τα υψηλά τριγλυκερίδια μπορούν να είναι σημάδι:

Τριγλυκερίδια συμπτώματα:

  • Διαβήτη τύπου 2 ή προδιαβήτη
  • Μεταβολικό σύνδρομο -μια πάθηση όπου εμφανίζονται μαζί υψηλή αρτηριακή πίεση, παχυσαρκία και ζάχαρο αυξάνοντας έτσι τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων.
  • Χαμηλά επίπεδα θυρεοειδικών ορμονών – υποθυρεοειδισμός
  • Ορισμένες σπάνιες γενετικές παθήσεις που επηρεάζουν τον τρόπο που το σώμα μετατρέπει το λίπος σε ενέργεια.

Μερικές φορές τα υψηλά τριγλυκερίδια αποτελούν παρενέργεια από τη λήψη ορισμένων φαρμάκων όπως:

  • Διουρητικά
  • Οιστρογόνα και προγεστίνη
  • Ρετινοειδή
  • Στεροειδή
  • Beta-blockers
  • Κάποια ανοσοκατασταλτικά

Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να μειώσετε τα τριγλυκερίδια; 

Ο υγιεινός τρόπος ζωής και μια δίαιτα για τριγλυκερίδια είναι η καλύτερη θεραπεία:

Ασκηθείτε τακτικά

Βάλτε σαν στόχο να ασκήστε τουλάχιστον 30 λεπτά την ημέρα για όσες περισσότερες μέρες μπορείτε κάθε εβδομάδα. Η συχνή άσκηση μπορεί να μειώσει τα τριγλυκερίδια και να βοηθήσει την καλή χοληστερίνη.

Προσπαθήστε να ενσωματώσετε περισσότερη σωματική δραστηριότητα στις καθημερινές σας εργασίες. Για παράδειγμα χρησιμοποιήστε τις σκάλες και όχι το ασανσέρ και κάντε συνήθειο έναν περίπατο κάθε απόγευμα.

Αποφύγετε τη ζάχαρη και τους απλούς υδατάνθρακες

Οι απλοί υδατάνθρακες όπως η ζάχαρη και τα τρόφιμα που παρασκευάζονται με άσπρο αλεύρι μπορούν να αυξήσουν τα επίπεδα των τριγλυκερίδιων.

Χάστε βάρος

Επικεντρωθείτε στη μείωση των θερμίδων που καταναλώνετε καθημερινά. Οι επιπλέον θερμίδες μετατρέπονται σε τριγλυκερίδια και αποθηκεύονται ως λίπος. Η μείωση των θερμίδων θα μειώσει και τα τριγλυκερίδια σας.

Επιλέξτε πιο υγιεινά λίπη

Αλλάξτε τα κορεσμένα λίπη που βρίσκονται σε κρέατα με πιο υγιές λίπος όπως αυτό που βρίσκεται στα φυτά και τα έλαια. Αντί για κόκκινο κρέας επιλέξτε ψάρια υψηλής περιεκτικότητας σε Ωμέγα 3 λιπαρά οξέα όπως το σκουμπρί και ο σολομός. Αποφύγετε τα τρανς λιπαρά ή τα τρόφιμα με υδρογονωμένα έλαια και λίπη.

Περιορίστε το αλκοόλ που καταναλώνετε

Το αλκοόλ έχει πολλές θερμίδες και ζάχαρη και πολύ ισχυρή επίδραση στα τριγλυκερίδια. Εάν έχετε σοβαρή υπερτριγλυκεριδαιμία, αποφύγετε να πίνετε αλκοόλ.

Αντιμετωπίστε τα υψηλά τριγλυκερίδια με φάρμακα

Εάν οι αλλαγές στο τρόπο ζωής σας και η διατροφή για τριγλυκερίδια δεν βοηθήσουν στην μείωση τους ο γιατρό σας θα σας συστήσει μια φαρμακευτική αγωγή.

Φάρμακα για τα τριγλυκερίδια είναι:

Στατίνες: χρησιμοποιούνται για την μείωση της χοληστερίνης ενώ συστήνονται και αν έχετε χαμηλή χοληστερίνη, φραγμένες αρτηρίες και διαβήτη. Παράδειγμα τέτοιων χαπιών για τα τριγλυκερίδια είναι το ασβέστιο ατορβαστατίνης (Lipitor) και το ασβέστιο rosuvastatin (Crestor).

Fibrates: αυτά τα φάρμακα περιέχουν ίνες και μπορούν να μειώσουν τα επίπεδα των τριγλυκερίδιων στο αίμα σας. Χρησιμοποιούνται επίσης εάν έχετε σοβαρή νεφρική ανεπάρκεια ή κάποια ηπατική νόσο.

Ιχθυέλαιο: όπως είπαμε και πιο πάνω τα Ωμέγα 3 λιπαρά οξέα μπορούν να βοηθήσουν στον έλεγχο των τριγλυκερίδιων. Μην επιλέξετε κάποιο συμπλήρωμα διατροφής για τριγλυκερίδια με ιχθυέλαιο μόνοι σας. Ρωτήστε τον γιατρό σας ποιο να επιλέξετε καθώς μπορεί να επηρεάσει την πήξη του αίματος.

Εάν ο γιατρός σας σας συνταγογραφήσει φάρμακα για τον έλεγχο των τριγλυκερίδιων πάρτε τα φάρμακα σύμφωνα με τις οδηγίες του. Θυμηθείτε ότι οι αλλαγές στον τρόπο ζωής σας και στην διατροφή σας είναι βασικές για την καλή υγεία της καρδιάς σας. Μην επαναπαύεστε στην ασφάλεια των φαρμάκων και φροντίστε για την υγεία και την ευεξία σας καθημερινά. Τα φάρμακα μπορούν να βοηθήσουν στον έλεγχο μιας κατάστασης αλλά δεν πρέπει να γίνονται τρόπος ζωής.