Βιταμίνη Β12 – Ανεπάρκεια, υπερβιταμίνωση και παρενέργειες
0
βιταμινη b12

Βιταμίνη Β12 – Ανεπάρκεια, υπερβιταμίνωση και παρενέργειες

Η βιταμίνη β12 είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη που παίζει πολύ βασικό ρόλο στο σχηματισμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων, το μεταβολισμό των κυττάρων, τη λειτουργία των νεύρων και την παραγωγή DNA.

Οι τροφές με β12 περιλαμβάνουν πουλερικά, κρέας, ψάρια και γαλακτοκομικά προϊόντα. Επίσης κυκλοφορούν τρόφιμα με βιταμίνη β12 πρόσθετη αλλά διατίθενται και συμπληρώματα από το στόμα αλλά και ενέσιμα. Για να θεραπευτεί η έλλειψη βιταμίνης β12 συνταγογραφούνται ρινικά σπρέι αλλά και ένεση β12.

Επειδή το σώμα μπορεί να αποθηκεύσει Β12 για πολλά χρόνια, η ανεπάρκεια είναι σπάνια. Ωστόσο αν ακολουθείτε μια χορτοφαγική ή veganδιατροφή μπορεί να είστε επιρρεπής στην ανεπάρκεια βιταμίνης β12.

Οι ηλικιωμένοι και τα άτομα που έχουν προβλήματα που επηρεάζουν την απορρόφηση θρεπτικών συστατικών από τις πεπτικές οδούς είναι επίσης επιρρεπή να εμφανίσουν ανεπάρκεια βιταμίνης β12.

 

Αν μείνει χωρίς θεραπεία η ανεπάρκεια β12 μπορεί να οδηγήσει σε:

  • Αναιμία
  • Κόπωση
  • Μυϊκή αδυναμία
  • Εντερικά προβλήματα
  • Βλάβη των νεύρων
  • Διαταραχές της διάθεσης

Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη βιταμίνης Β12 στους ενήλικες είναι 2,4 μικρογραμμάρια.

 

Βιταμίνη β12 αυξημένη

Οι έρευνες για τη χρήση της βιταμίνης β12 σε συγκεκριμένες δραστηριότητες δείχνουν ότι λειτουργεί ευεργετικά για:

 

Καρδιά και αιμοφόρα αγγεία

Η βιταμίνη β12 σε συνδυασμό με τη βιταμίνη β6 και το φυλλικό οξύ έχει αποδειχτεί ότι ελέγχει τα επίπεδα της ομοκυστεΐνης στο σώμα. Η αυξημένη ομοκυστεΐνη μπορεί αν αυξήσει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων.

Παρ’ όλα αυτά, δεν υπάρχουν στοιχεία που να δείχνουν ότι τα συμπληρώματα βιταμίνης Β-12 αποτρέπουν τις καρδιακές παθήσεις.

 

Άνοια

Η ανεπάρκεια βιταμίνης β12 σχετίζεται με την άνοια και τη χαμηλή γνωστική λειτουργία αλλά δεν έχει αποσαφηνιστεί αν τα συμπληρώματα βιταμίνης Β12 μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη ή τη θεραπεία της άνοιας.

 

Αθλητικές αποδόσεις

Αν ελέγχετε με συμπλήρωμα την έλλειψη β12 θα παρατηρήσετε ότι θα ενισχύσουν την ενέργεια σας και θα σας κάνουν καλύτερους αθλητές.

 

Γενικά για τη βιταμίνη Β12

Οι περισσότεροι άνθρωποι παίρνουν αρκετή βιταμίνη Β-12 από μια ισορροπημένη διατροφή. Ωστόσο, οι ηλικιωμένοι, οι χορτοφάγοι και τα άτομα που έχουν καταστάσεις που επηρεάζουν την ικανότητά τους να απορροφούν τη βιταμίνη Β-12 από τα τρόφιμα θα μπορούσαν να επωφεληθούν από τη χρήση συμπληρωμάτων.

Τα συμπληρώματα βιταμίνης Β-12 συνιστώνται επίσης και για γυναίκες που είναι έγκυες ή θηλάζουν αποκλειστικά και ακολουθούν χορτοφαγικές ή vegan δίαιτες.

 

Βιταμίνη β12 παρενέργειες

Όταν λαμβάνονται σε κατάλληλες δόσεις τα συμπληρώματα βιταμίνης β12 θεωρούνται γενικά ασφαλή. Ενώ η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη β12 είναι 2,4 μικρογραμμάρια μπορείτε να πάρετε υψηλότερες δόσεις. Το σώμα σας απορροφά μόνο αυτό που χρειάζεται και τα υπόλοιπα αποβάλλονται από τα ούρα σας.

 

Βιταμίνη β12 υπερβιταμίνωση

Οι υψηλές δόσεις βιταμίνης Β-12, όπως αυτές που χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία μιας ανεπάρκειας, μπορεί να προκαλέσουν:

  • Ζάλη
  • Πονοκέφαλο
  • Ανησυχία
  • Ναυτία
  • Έμετος

 

Τροφές με βιταμίνη Β12

Η βιταμίνη Β-12 μπορεί να βρεθεί φυσικά σε ζωικά προϊόντα, όπως ψάρια, κρέας, αυγά και γαλακτοκομικά προϊόντα.

 

Οι καλές πηγές βιταμίνης Β-12 περιλαμβάνουν:

  • βοδινό κρέας
  • χοιρινό
  • ζαμπόν
  • πουλερικά
  • αρνάκι
  • Ψάρια, ειδικά μπακαλιάρος, τόνος και σολομός
  • σαρδέλες
  • μύδια
  • γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως γάλα, τυρί και γιαούρτι
  • αυγά
  • ορισμένα προϊόντα θρεπτικής μαγιάς
  • αυγά
  • Ορισμένοι τύποι γάλακτος σόγιας και δημητριακά για πρωινό εμπλουτίζονται με βιταμίνη Β-12.

Είναι πάντα καλύτερο να διατηρείτε μια ισορροπημένη διατροφή και να λαμβάνετε υγιεινές ποσότητες θρεπτικών συστατικών πριν από την ενεργό θεραπεία. Τα συμπτώματα της ανεπάρκειας μπορούν εύκολα να αποφευχθούν με μια υγιεινή διατροφή.